Onze huiscolumnist Filip Canfyn volgt het terechte debat rond het electoraatpamperen in Anderlecht (Pano-reportage 19.11.24.) maar wil het probleem van die politieke praktijk ruimer zien dan cadeaugedrag met (ocharme) leeflonen.
“Als het op de zelfrijdende auto aankomt, loopt ons land ver achter op drie essentiële punten: regelgeving, technologie en verkeersinfrastructuur”, schrijft Joost Kaesemans, directeur public affairs & public policy bij Touring.
De kosten voor het nieuwe treinstation in Bergen, ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava, zijn verder opgelopen en naderen de kaap van een half miljard euro. Het project, dat al sinds 2001 in ontwikkeling is, begon met een bescheiden budget van 37 miljoen euro, maar de uitgaven zijn door de jaren heen spectaculair gestegen. Dat blijkt uit informatie die dinsdag in de Kamercommissie Mobiliteit werd besproken, aldus de krant De Tijd.
De Vlaamse Regering ziet een herinvoering van de vestigingswet in de bouwsector niet zitten, zo verklaarde minister-president Matthias Diependaele in het Vlaams Parlement. Toch is er volgens Ronny Custermans, ondervoorzitter van de Orde van Architecten, wel dringend nood aan een nieuw instrument om starters in de bouwsector, de bouwconsument én de architect beter te beschermen.
Consumenten kunnen het risico om gedupeerd achter te blijven zèlf beperken door eerst naar een architect te stappen vooraleer ze aan een renovatie beginnen. Het zou hen veel geld en kopzorgen besparen”, reageert NAV-directeur Steven Lannoo op het toenemende bouwleed dat gepaard gaat met de huidige faillissementsgolf in de Vlaamse bouwsector. Netwerk Architecten Vlaanderen stelt voor om twee duidelijke drempels in te voeren die malafide en incompetente aannemers uit de markt zullen weren: een verplichte registratie met voorwaarden en een strengere verzekeringsplicht.
De Orde van Architecten krijgt regelmatig meldingen van architecten over de genadeloze concurrentiestrijd bij overheidsopdrachten en architectuurwedstrijden. De “race to the bottom” is ondertussen genoegzaam bekend. Abnormaal lage prijzen zijn schering en inslag geworden; stagiairs worden massaal ingeschakeld in een poging om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Tijdens de Architectuurbiënnale van Tallinn hebben de in Brussels gevestigde architecten Matthieu Brasebin en Elisabeth Terrisse de Botton een opvallende bushalte gerealiseerd met de naam No Time to Waste. Het paviljoen, gelegen bij het Balti Jaam-transitknooppunt, is vrijwel volledig opgebouwd uit gerecycleerde materialen die afkomstig zijn van lokale leveranciers in en rond Tallinn. Zo zijn er betonnen tegels van een bouwplaats, brokken natuursteen van een plaatselijke fabrikant en bakstenen afkomstig van een afvalbeheerbedrijf gebruikt. Door hun bewuste materiaalkeuze wilde het duo een omgekeerd ontwerpproces creëren, waarin niet het ontwerp maar de beschikbare materialen centraal staan.
In de eerste aflevering van zijn gloednieuwe columnreeks op Architectura - De herovering van de ruimte - schrijft Marc Schepers dat ruimtelijke ontwikkeling moet focussen op menselijke noden in plaats van winstbejag. De huidige versnippering en speculatie zetten overheid en ontwikkelaars lijnrecht tegenover elkaar, wat vaak leidt tot projecten van twijfelachtige kwaliteit. "Wie denkt dat de markt al onze problemen wel zal oplossen, denkt verkeerd," stelt Schepers scherp.
Onze huiscolumnist Filip Canfyn lacht met dé ridicule vastgoedramp van deze eeuw om de vreselijke natuurrampen van deze tijd figuurlijk weg te spoelen.
Begin november pakt het Vlaams Architectuurinstituut uit met het nieuwste Architectuurboek Vlaanderen. 21 projecten, 11 essays en 6 fotografen belichten niet alleen de menselijke, financiële, materiële en ecologische aspecten van de gebouwde omgeving, maar onderzoeken ook het democratisch gehalte van beslissingsprocessen in architectuur. Vanaf 8 november 2024 is het boek beschikbaar in de boekhandel, maar wie niet wil wachten, kan het nu al pre-orderen via de VAi-webshop.