Het Nederlandse architectenbureau KCAP heeft, in samenwerking met SLA en met input van het Belgische COBE ingenieurs, het winnende masterplan gepresenteerd voor Sugar Valley, een ambitieuze herontwikkeling in het zuidwesten van München. Het voormalige industrieterrein van 4,7 hectare wordt getransformeerd tot een levendige en diverse stadswijk, met een opvallend groen karakter en een centraal plein dat fungeert als sociale kern van de buurt. De mix van architecturale typologieën en innovatieve duurzaamheid maakt dit project een voorbeeld van toekomstgerichte stedelijke regeneratie.
Wie een kerstmarkt, festival, dorpsfeest of ander groot openluchtevenement organiseert, weet dat een veiligheidsplan onmisbaar is. Heel wat mensen komen samen en die willen onbezorgd genieten. Mobiele voertuigbarrières zijn dan essentieel om de toegangswegen te beveiligen. De OktaBlock van Hörmann is uniek in zijn soort en kan vanaf nu ook gehuurd worden. Het product beveiligt niet alleen de toegang maar beschermt ook tegen aanrijdingen uit alle richtingen. Dit toegangscontrolesysteem is gecertificeerd volgens internationale crashtestnormen voor een optimale bescherming van de aangewezen zone.
VUB-professor Kobe Boussauw spreekt klare taal voor zijn studenten en bundelt die nu voor al wie zijn inzichten wil lezen. Of eigenlijk moét lezen want niemand, die met ruimte(lijke ordening) en omgeving bezig is en zich eens wil herijken, kan dit boek links laten liggen. Kortom, Kobe Boussauw schreef een boek en hij deed dat goed (met dank aan De Mens).
De realisatie van woonproject Hof ter Dorpe in Oud-Turnhout verliep niet van een leien dakje. Toen bleek dat de eerste plannen onvoldoende draagvlak hadden, besloot projectontwikkelaar Van Roey Vastgoed om samen met a2o architecten het project grondig te herzien en beter af te stemmen op de buurt. In de lente van 2022 werd groen licht gegeven voor de bouw van 40 appartementen, 4 woningen en twee commerciële ruimtes, een initiatief dat de lat hoger legt voor toekomstgericht en duurzaam wonen in de Kempense gemeente. De echte meerwaarde van Hof ter Dorpe? De nadruk op buurtparticipatie, waarbij de betrokkenheid van omwonenden en zorgvuldige integratie centraal stonden.
De meest prestigieuze wedstrijd wereldwijd voor duurzaam ontwerp staat open voor inzendingen. De in Zwitserland gevestigde Holcim Foundation zoekt klant-ondersteunde projecten van uiteenlopende schaal, die zich in de gedetailleerde ontwerpfase bevinden en kans maken op erkenning en een prijzenpot van 1 miljoen dollar, verdeeld over 20 winnende inzendingen.
Zinkinfo nodigt bouw- en ontwerpteams uit om hun projecten aan te melden voor de Zinkinfo Galvanizing Awards 2025, een prestigieuze architectuurwedstrijd voor projecten waarin thermisch verzinkt staal centraal staat. De wedstrijd, voorheen bekend als de Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken, krijgt met deze nieuwe naam een vernieuwde uitstraling. De uiterste aanmelddatum is 15 november 2024.
‘Mobiliteitsbeleid is doorspekt met politiek-ideologische keuzes. Het draait om macht: wie bepaalt welke bevolkingsgroepen zich vlot kunnen verplaatsen, en wie daarbij achterblijft’, schrijft Eva Van Eenoo naar aanleiding van de coalitiegesprekken die momenteel gevoerd worden in de Vlaamse steden en gemeenten.
In mei 2024 startte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de voorbereidende werken voor de totaalrenovatie van de Beverentunnel midden in de Antwerpse haven. Om een goed beeld te krijgen van de bestaande toestand, voerde 3ES 3D-scanningsactiviteiten uit op de volledige site.
Sinds kort fiets of loop je in Machelen in de Vlaamse Rand hoog boven de voorbijrazende auto’s op de snelweg de horizon tegemoet. Over de spiksplinternieuwe brug over de Leopold III-laan (A201), oftewel de langste fiets- en voetgangersbrug van Vlaanderen. ZJA Architects & Engineers tekende, als onderdeel van studiebureau MoVeR0 en in opdracht van De Werkvennootschap, het architectonisch ontwerp van deze opvallende verschijning in het stadslandschap.
Het Astridplein in Antwerpen werd voor het eerst aangelegd in 1904 en werd al snel een belangrijk mobiliteitsknooppunt. Doorheen de jaren veranderde het plein sterk, zowel op vlak van mobiliteitsaanbod, bebouwing, invulling en architectuur. De meest recente heraanleg gebeurde intussen zo'n 20 jaar geleden. Doordat het plein zo intensief en veelzijdig gebruikt wordt, is het tijd voor een grondige vernieuwing.