Doorzoek volledige site
23 augustus 2018

Wat met open landschapskantoren?

Illustratie | © Dox Acoustics
Illustratie | DOX acoustics
Illustratie | DOX acoustics
Illustratie | DOX acoustics

Open landschapskantoren – begin deze eeuw nog bejubeld als dé manier van werken van de toekomst – worden alsmaar meer bekritiseerd als nefast voor de productiviteit en het welzijn van werknemers. Rinkelende telefoons, pratende collega’s, luide printers, getyp op toetsenborden: het kan er op een open werkvloer soms behoorlijk lawaaierig aan toe gaan. En dat leidt bij werknemers vaak tot fouten, stress en een verminderde productiviteit. Hoe vang je dit op?

Het moderne ‘open office’-concept werd onder meer ontworpen om plaats te besparen, teams te versterken en kosten voor de werkgever te drukken. Vandaag denkt men bij een open office eerder aan een luide omgeving, waar privacy ontbreekt en men geconfronteerd wordt met allerlei digitale en menselijke afleidingen.

 

Wat loopt er fout?

Volgens neuropsychiater Theo Compernolle kan  “[…] ons denkend brein slechts aan één zaak tegelijk aandacht (kan) geven.” En moet het nu net lukken dat er in een open landschapskantoor een teveel aan afleiding bestaat waardoor multitasking wordt opgedrongen aan elke aanwezige werknemer en de concentratie volledig zoek is. 

“[...] werken in een open office – […] - waar mensen gemiddeld om de twee minuten gestoord worden, (is) een ware ramp voor breinwerk dat aandacht en concentratie vergt” (T. Compernolle)

Door deze afleiding, duurt je taak twee keer zo lang, onderbreek je belangrijke gedachtenprocessen en creëer je onherroepelijk meer ruimte voor fouten. Dat kost ons niet enkel tijd, maar ook energie en deze situatie werkt onproductiviteit in de hand. Stress, gebrek aan creativiteit en demotivatie zijn een logisch gevolg.

 

Telefoontest

Volgens Compernolle wijst een simpele telefoontest uit of je in een goede, al dan niet slechte kantooropstelling zit. Moet je je kunnen focussen, maar hoor je de telefoongesprekken van anderen, dan is er iets fout.

Wat is dan de oplossing? Teruggaan naar het oude model van werken? In deze tijden van flexi-werk misschien ook niet zo ideaal.

  • Investeer in goede akoestiek

Elimineer lawaai, baken geluidzones af en creëer een aangename werksfeer en gezond binnenklimaat. Analyseer de samenstelling van uw ruimte volgens functie en geluidsbronnen, en speel in op de dynamiek van uw kantoor.

  • Verdeel ruimte volgens functie

Maak niet de kapitale fout door meerdere functies in één kantoorruimte samen te brengen.

Iemand die telefoons van klanten moet aannemen, zet u niet naast een ingenieur die complexe berekeningen moet maken. Beperk u tot 1 functie per ruimte of groepeer deze samen en baken de verschillende zones af dmv geluidschermen of akoestisch meubilair.

  • Investeer in slimme akoestische oplossingen

Baken ook geluidzones af waarin u luidruchtige bronnen zoals printers en scanners samenbrengt en haal ze weg uit de globale kantoorruimte.

Vermijd lukraak akoestische panelen en/of schermen te plaatsen. Zorg dat u zich laat bijstaan door een expert om zoveel mogelijk resultaat uit uw investeringen te halen.

 

3 zones = 3 actieniveaus

Pak het akoestisch comfort aan in 3 zones en creëer zo een rustige werkplek voor iedereen binnen het landschapskantoor.

  • DEPARTEMENT: Beperk de nagalm en absorbeer storende geluiden binnen de totale bedrijfsruimte door akoestische elementen te plaatsen aan wand en/of plafond.
  • WERKGROEP: Zorg dat uw team kan vergaderen zonder verstoord te worden door de omgeving en zonder zelf de omringende collega's te storen. Baken de zones af a.d.h.v. vergadermodules en lounge-systemen.
  • WERKPLEK: Verzeker een rustige persoonlijke werkplek en scherm uw ruimte af door het plaatsen van voet- of bureauschermen tot boven ooghoogte.

Renovatie in het vooruitzicht? Integreer uw akoestiek in uw bouwplan en budget. Bekijk de opties op www.doxacoustics.be

GERELATEERDE DOSSIERS