Het project "Dreymolen" vormt een verbinding tussen het stadscentrum van Sint-Truiden, de woonwijk “Nieuw Sint-Truiden” en het open natuurlandschap “De Fruitvallei”, waarbij een unieke mix van stedelijk en landelijk wonen, natuur en biodiversiteit centraal staat. Gelegen tussen drie historische molens — de Grevensmolen, de Stayenmolen en de Volmolen — die van oudsher welvaart en ontwikkeling naar de regio brachten, zet het project in op een groene omgeving met diverse mogelijkheden voor ontmoeting en ontspanning. Een belangrijk onderdeel hiervan is het herstel van de Boomgaard als volwaardig en iconisch groen element binnen de projectzone.
Onze huiscolumnist Filip Canfyn breit zelfkritisch een vervolg aan ‘Pleinvrees’ van medio 2018 en aan ‘Pleinvrees (bis)’ van begin 2021, en dit naar aanleiding van recente onthardingen en vergroeningen van stedelijke pleinen.
In de Oost-Vlaamse stad Deinze transformeert awg architecten, ooit opgericht door de eerste Vlaams Bouwmeester b0b Van Reeth, een hoek op de kruising van de Tolpoortstraat en de Ommegangstraat tot het woonproject ‘Thuis aan de statie’. Het project streeft ernaar een nieuwe visie op stedelijk wonen te brengen. Met 29 kwaliteitsvolle appartementen, een commerciële ruimte op de begane grond, en een strategische ligging nabij het station, zet het project in op zowel architecturale innovatie als op een versterkte gemeenschapszin.
Stad Gent heeft de vergunning goedgekeurd voor Rinkkaai, een duurzame woonwijk gelegen aan de Koningin Fabiolalaan tussen Gent Sint-Pieters en de Blaarmeersen. Rinkkaai, een project van ontwikkelaars Alides en CORES Development naar een ontwerp van evr-architecten, KCAP, OM/AR & OMGEVING, omvat 6 gebouwen met onder meer 308 bijna-energieneutrale (BEN) appartementen, horeca, buurtondersteunende faciliteiten en een publieke parkzone. Dankzij de uitvoerbare vergunning kunnen de werkzaamheden starten na de zomer. De eerste bewoners kunnen intrekken eind 2027.
Tweeëneenhalf jaar na het voornemen tot onteigening en afbraak van het iconische Hôtel de Chemin de Fer in Tongeren werd een vergunning afgeleverd voor de herbestemming, renovatie en uitbreiding. Hiermee wordt deze interbellumparel gevrijwaard van de sloop.
Op een verlaten plek op het einde van de Keizer Karellaan in Sint-Agatha-Berchem verrijst weldra een nieuwe Brusselse woontoren naar een ontwerp van het Gentse architectenbureau Bontinck Architecture and Engineering. Bouwheer Life Tree heeft hiervoor een stedenbouwkundige vergunning gekregen. Dat maakt Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Ans Persoons bekend. Deze symbolische stadspoort voor wie Brussel met de wagen binnenkomt uit de richting van Gent krijgt zo een nieuw herkenningspunt.
Geen traditioneel Architectura-jaaroverzicht deze keer, maar een kritische duik in de vele honderden nieuwsberichten, opiniestukken en andere artikels die we in 2023 hebben gepubliceerd. Wat waren de urgentste thema’s, de heetste hangijzers, de trends en kwesties die de architectuurwereld en aanverwante sectoren het afgelopen jaar het meest beroerden? Het waren er veel, en we selecteerden er drie. Eén daarvan: de (geplande) sloop van modernistisch erfgoed.
De Kortrijkse werkgroep ‘Red ons Station’ lanceert in samenwerking met de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie, Europa Nostra Belgium en Docomomo Belgium een ideeënwedstrijd voor studenten architectuur en jonge architecten. Het wederopbouwstation van Kortrijk werd in april van dit jaar erkend als één van de zeven belangrijkste bedreigde erfgoedsites in Europa, The 7 Most Endangered. Er werd toen gehoopt dat er minstens onderzoek zou gebeuren naar de mogelijkheden van behoud en herbestemming - opties die tijdens het voorgaande decennium niet aangesneden werden. Met deze ideeënwedstrijd willen de initiatiefnemers aantonen dat het ook anders kan.
Met Project 33, verwijzend naar de 33 pijlers van het spoorwegviaduct in de Spoorweglaan, wil de stad Sint-Niklaas van deze onaantrekkelijke ruimte een langgerekte, groene stadsruimte maken met plaats voor kunst, verbeelding en verwondering. De officiële opening van Project 33 is gepland in mei 2024. Met het beplanten van de zone wordt een belangrijke tussenstap gezet.
Het internationale architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco heeft een nieuw contract binnengehaald voor de uitbreiding van de metro in Stockholm. De opdrachtgever is ‘Region Stockholm’ die een van de grootste investeringen ooit doet in het metronetwerk van de Zweedse hoofdstad. Het nieuwe contract volgt op verschillende andere projecten die Sweco sinds 2014 heeft uitgevoerd voor de nieuwe metrolijn in Stockholm.