In slechts vier weken tijd een plat dak van circa 10.000 m² renoveren. Geen dag meer, geen dag minder. Dat is een krappe tijdspanne, ook voor de verwerking van ROCKWOOL isolatie op het dak van de productiehallen van Volvo Trucks in Gent. Hoofdaannemer Wyckaert Bouwonderneming, dakconstructie-/dakdekkersbedrijf Tectum Group en ROCKWOOL hebben alle registers opengetrokken om deze uitdagende klus tot een goed einde te brengen.
De gehele dakconstructie wordt gerenoveerd. Er worden nieuwe steeldeckplaten geplaatst ter hoogte van de afgebroken lichtstraten. De huidige lichtstraten, met boogvormige acrylaatplaten, worden vervangen door een combinatie van rookluiken, ‘lightcatchers’ en steeldeckplaten. Ook de bestaande isolatie en folie van het 50 jaar oude originele dak, wordt vervangen. Het gaat in totaal om 55.000 m² dakoppervlak. Een dergelijke hoeveelheid kan niet anders dan gefaseerd worden aangepakt. De langjarige planning voor de dakrenovatie van de truckfabrikant is bijzonder te noemen. Want gedurende vijf jaar mag alleen tijdens het zomerverlof van het personeel op het dak worden gewerkt. Dit betekent concreet dat er in een periode van vijf jaar jaarlijks gedurende vier weken in de maanden juli en augustus 10.000 m² dak wordt gerenoveerd. De opdrachtgever heeft als eis gesteld dat ongeacht de weers- of marktomstandigheden de (deel)klus geklaard moet zijn.
Veiligheid personeel
Director Real Estate namens Volvo Group Belgium, Pascal Antoin, geeft aan dat veiligheidsredenen ten grondslag liggen aan deze ultra-strakke planning. “Wij willen pertinent niet dat het dak wordt gerenoveerd terwijl ons personeel vrachtwagens aan het assembleren is. Ondanks de aanwezigheid van veiligheidsnetten wensen we het risico op eventuele ongelukken met een desastreuze afloop voor onze werknemers absoluut niet te nemen.” Hij beseft zich terdege dat de in beton gegoten planning geen eenvoudige opgave is voor de uitvoerende partijen van de dakrenovatie. “Het was ook niet eenvoudig om een hoofdaannemer te vinden die deze uitdaging aandurfde. Je moet voldoende personele capaciteit beschikbaar hebben en een netwerk van onderaannemers en toeleveranciers die aan de logistieke en personele voorwaarden kunnen voldoen.”
Uiteindelijk gunde Volvo Trucks in Gent via een uitgeschreven prijsvraag de complexe opdracht aan het bouwteam van Wyckaert Bouwonderneming en de Gentse vestiging van Tectum Group. Eerstgenoemde voert de algehele regie en coördinatie over de renovatie en is verantwoordelijk voor de logistiek. Tectum Group engineert de dakconstructie en voert de renovatie van het dak uit.
Vorig jaar slaagde het bouwteam er al in om 7.500 m² dak te renoveren met behulp van mobiele tenten waaronder de medewerkers droog konden werken. Voor de komende vier jaar is er een unieke tentconstructie met een overspanning van maar liefst 36 meter ontwikkeld die op rails verplaatst kan worden naar gelang de plek waar gewerkt wordt.
Met deze tentconstructie kan de ROCKWOOL isolatie droog worden gelegd. Voor Tectum Group is de rotswolisolatieproducent een bekende en betrouwbare partner; er is jarenlang ervaring opgedaan met de platdakisolatieproducten Rhinoxx, Tauroxx en Caproxx Energy. “De Volvo Group wil alleen maar onbrandbare isolatie toegepast zien in combinatie met een hoge drukvastheid. Dan komt wat ons betreft alleen maar ROCKWOOL isolatie in aanmerking”, zegt manager Pieter Den Haese van Tectum Group. “Wij kennen de ROCKWOOL producten door en door en hebben korte lijnen met de technisch adviseurs en accountmanagers binnen de organisatie. ROCKWOOL heeft ons nauwgezet begeleid in de werkvoorbereiding, bijvoorbeeld met het maken van windlastberekeningen. In het commerciële traject richting de opdrachtgever is ROCKWOOL met ons opgetrokken. Ook in het commerciële traject richting de opdrachtgever gaf ROCKWOOL de gewenste technische ondersteuning.”
Logistieke uitdaging
De grootste uitdaging bij dit project is om het materiaal op tijd en op de gewenste plek op het dak te krijgen, zonder dat er onnodige tijd verloren gaat. Wat de aanvoer van de Caproxx Energy platen betreft, is dat goed verlopen. “Een bepaald aantal weken voor de start van de uitvoering moeten alle benodigde materialen in het depot liggen, dat op een steenworp afstand van de bouwplaats is gevestigd. We hebben geen leveringsproblemen gehad, ondanks de moeilijke situatie op dit moment in de wereld”, aldus Den Haese.
Commercieel directeur Ludwig Le Clair van Wyckaert Bouwonderneming bevestigt dat ROCKWOOL de vereiste leveringstermijn goed naleeft. “Bij de eerste renovatiefase vorig jaar is al gebleken dat het isolatiemateriaal op tijd aankwam volgens de gewenste technische specificaties. ROCKWOOL is in staat om volgens het just-in-time principe de juiste hoeveelheden te leveren. En wat we ook zeer prettig vinden is dat we mede dankzij ROCKWOOL in staat zijn geweest om een projectprijs af te spreken met de opdrachtgever voor deze dakrenovatie.”
Circulaire isolatie
Behalve het feit dat rotswol isolatie onbrandbaar is, speelt ook het milieu aspect een belangrijke rol bij de opdrachtgever. Antoin: “ROCKWOOL isolatie kan worden gerecycleerd; dat past in onze visie om het milieu niet te belasten en onze footprint zo klein mogelijk te houden. Het isolatiemateriaal dat vorig jaar is verwijderd, is op een nette manier verwerkt zodat de grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden. We willen geen afval verbranden en daarmee de CO₂ uitstoot beperken.”
Volgens de woordvoerder van Volvo Trucks in Gent heeft de opdrachtgever zich totaal geen zorgen gemaakt over de toepassing van de ROCKWOOL isolatie. “ROCKWOOL heeft haar documentatie goed op orde en de verwerking van het materiaal is vlekkeloos verlopen. Wat dat betreft hebben ze een positieve bijdrage geleverd aan onze wens om zoveel mogelijk ontzorgd te worden.”
Complexe dakrenovatie aan
Vorig jaar vond de eerste fase en dus een soort proeve van bekwaamheid plaats. Volgens commercieel directeur Ludwig Le Clair verliep dit ‘debuut’ behoorlijk succesvol. Wyckaert Bouwonderneming had een torenkraan ingehuurd met een 70 meter hoge giek om de materialen op de plek van bestemming te brengen. Verder werd met mobiele tenten gewerkt om alle werkzaamheden droog uit te voeren. Per twee shifts waren in totaal 40 à 50 medewerkers op het dak actief, gedurende negen uur per dag. “Die capaciteit hadden we zeker nodig; sterker nog: we hadden graag nog meer ‘handjes’ gehad. Dat is één van de verbeterpunten voor de tweede fase dit jaar. Tevens hebben we de tentconstructie met een overspanning van 36 meter verankerd aan het gebouw en verrijdbaar gemaakt. Zo kunnen we nog sneller en droog doorwerken.”
Wyckaert is verantwoordelijk voor onder andere de communicatie met de onderaannemers, toeleveranciers en de logistiek van het werk. Alle benodigde materialen moeten op tijd worden aangeleverd en gestockeerd op de gewenste plek. “Wat dat betreft kon ROCKWOOL ons de leveringstermijn garanderen en die afspraak zijn ze nagekomen. Ook voor de tweede fase geldt deze uitdaging en garanderen ze dat de materialen op tijd worden geleverd. Isolatiematerialen die onder andere gebaseerd zijn op aardolie hebben tegenwoordig meer leveringsproblemen.”
Bekende en betrouwbare partner
Voor de isolatie van platte bedrijfsdaken doet het dakconstructie-/dakdekkersbedrijf Tectum Group regelmatig een beroep op ROCKWOOL. In toenemende mate eisen opdrachtgevers een maximaal brandveilige isolatieschil, bij voorkeur een onbrandbaar product. “Dan is de keuze voor ROCKWOOL snel gemaakt, want rotswol voldoet daaraan.” Ook Volvo Trucks stelde die harde eis voor de dakrenovatie van haar productiehallen in Gent.
Voor dit renovatieproject hebben Tectum en ROCKWOOL al ruimschoots ervaring met elkaar opgedaan. Tectum Group kent de eigenschappen en de verwerking van de isolatieplaten voor dak en gevel als haar eigen broekzak. “We passen de isolatie van ROCKWOOL dermate vaak toe dat we weinig technische ondersteuning nodig hebben. Desondanks begeleidt ROCKWOOL ons altijd in de werkvoorbereiding op projecten, zoals ook bij deze dakrenovatie. Ze staan altijd tot onze beschikking en de lijnen zijn kort. Ook daarom werken we graag met ROCKWOOL”, zegt manager Pieter Den Haese.