In mei 2024 startte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de voorbereidende werken voor de totaalrenovatie van de Beverentunnel midden in de Antwerpse haven. Om een goed beeld te krijgen van de bestaande toestand, voerde 3ES 3D-scanningsactiviteiten uit op de volledige site.
Het omvangrijke project bevatte in totaal 15 scandagen met dag én nachtwerk. De 1.070 meter lange verkeerstunnel uit 1991 werd volledig met 3D-scanning ingemeten. Omwille van veiligheid scande 3ES de tunnel ‘s nachts, wanneer die afgesloten was voor het verkeer.
Verder kwamen de tunnelmonden, de technische tunnel en beide dienstbouwwerken aan bod. Op de aansluitende autostrades voerde 3ES een detailscanning uit met dronevlucht. Zo beschikt de opdrachtgever over fotografische beelden van alle technische installaties zoals signalisatie, slagbomen, afsluitingen, hekwerk, enz.
Met al deze scanpunten maakte 3ES een puntenwolk. Met deze digitale twin hebben alle betrokken bouwpartijen een nauwkeurig zicht op de as built situatie als basis voor de renovatiestudies en bouwwerken. De pointclouds werden opgeleverd in kleur en grijstint. TM Bever (Besix, Besix Infra, Besix Unitec, Equans BeLux en Stadsbader Contractors BV) start met de renovatie van de tunnel in het najaar.
Door de opgebouwde expertise van 3ES bij ondergrondse projecten weet ze welke meetapparatuur ze moet inzetten om een nauwkeuring meetresultaat te verkrijgen. In dit project was dat 1 cm/meetpunt. Ook naar de praktische oplevering van de data zet 3ES bijvoorbeeld de scans aan elkaar om tot een goed werkbaar resultaat te komen.
3ES is niet aan zijn proefstuk toe met ondergrondse scanningswerken. De afgelopen jaren scande ze onder andere de Belliard tunnel in Brussel en de premetro Groenplaats en Opera in Antwerpen.