Gegeven: een onafgewerkte ruwbouw met donkere binnenruimtes palend aan
een goed georiënteerde omsloten stadstuin Gevraagd : inrichting van een
vakantieverblijf voor maximaal 16 personen, voor eigen gebruik en
verhuur
’Uitgangspunt was het interieur zoveel mogelijk te
betrekken in, om en bij de tuin. Daarbij was de grootste uitdaging om de
smalle passage die de twee parallelle vleugels verbindt en aanvankelijk
enkel als circulatiezone voorzien was, een sleutelfunctie te laten
vervullen. Een lange keuken en eettafel volgen de vormlogica van de
schakelruimte maar de grote schuiframen zorgen voor veel licht vanuit en
maximaal contact met de binnentuin. Dit is dan ook dé plek van het
appartement geworden. Materialen als beton, multiplex, polyester,
golfplaten en groene betonplex geven het interieur een ongedwongen,
tactiel naturel. Hier dus geen cleane designbluf maar betaalbare, door
kleuraccenten opgeladen, 'juiste' en tot gebruik uitnodigende
directheid.’
Een groothandel van sanitaire producten en verwarming vroeg ons in hun pand een showroom te ontwerpen.
Het
pand had voldoende vrije hoogte om een platform in te voorzien. Het
verdiep werd losgemaakt van het bestaande volume met burelen om een open
middenplein te creëren voor de verkopers. Dit aan een lange houten
tafel. De wand met burelen werd bekleed met een monumentale foto om het
gevoel van middenplein te vergroten.
We stelden voor de sanitaire
producten op een ‘andere’ manier te gaan tonen. Vier grote torens zijn
voorzien van acht type badkamers. Van basic tot wellness. De kleuren van
de torens zorgen tevens voor een leidraad langs het wandelpad.
Tussen
de torens zijn baden opgesteld. Wastafels en kranen zijn naast elkaar
geplaatst tot één grote wand 'the best offs'. Accessoires zijn
gemonteerd langs het hellend vlak. Door een overzicht per reeks te
brengen, proberen we klanten vrij snel een keuze te laten maken. Naast
de inkom is een soort catwalk voor de nieuwste trends. Naast de balie is
een ‘shop in shop’. Kleine accessoires worden hier getoond.
De geschiedenis
Op
een stukje grond van 20 m lang en 16 m breed in het midden van het
vlakke Belgische landschap rijst een 30m hoge watertoren op die gebouwd
werd tussen 1938 en 1941 voor en door de gemeente Steenokkerzeel. Tot
het begin van de jaren ’90 werd hij gebruikt als watertoren en tijdens
de Tweede Wereldoorlog ingezet als uitkijktoren door de Nazi’s.
Het programma
Het
programma voorziet in twee verschillende gebruikersprofielen. De privé-
en voornaamste gebruiker is een koppel dat dag in dag uit in de toren
leeft. Een of twee keer per maand wordt de toren verhuurd voor
exclusieve evenementen voor kaderpersoneel dat ruimte zoekt om
workshops te organiseren en topbedrijven die hun beste klanten willen
willen ontvangen niet ver van de luchthaven. De toren is ook uitgerust
met de laatste IT-technologie en een complex domoticasysteem.
Binnenhuisarchitectuur
Het
behoud van de bestaande betonnen elementen zoals de hoofdleiding van
het water, betonnen plafonds, betonnen trappen en het betonnen
waterbassin dat 250 000 liter water kan bevatten was essentieel om de
sterke identiteit van het gebouw te bewaren. Elk zichtbaar betonnen
element aan de binnenkant werd donkergrijs geschilderd om zo het nieuwe
van het oude te onderscheiden.
Wonen in de hoogte
Er is weinig
visueel verband tussen de verdiepingen. Elke ruimte is uniek en heeft
een andere functie dan diegene die zich eronder of erboven bevindt. De
selectie van een klein materialen- en kleurenpalet samen met een strikte
en consistente ontwerptaal hielpen om er een geheel van te maken.
Licht
Er
werd een “museaal” type van verlichting aangewend om indrukwekkende
architecturale aandachtspunten te belichten zoals de vijf meter hoge
kolommen en plafonds, cylindervormige kamers en koepels. De meeste
lichtelementen zijn echter discreet geïntegreerd met als enige bedoeling
een kwaliteitsbelichting te creëren voor zowel intieme plaatsen als
activiteiten met algemene doeleinden.
I.s.m. Daidalos- Peutz (bouwfisica) en Pieter Vanrenterghem (werf interieur)
De
goed geïsoleerde gevels, intelligente daglichtsystemen, natuurlijke
ventilatie en nachtkoeling zorgen voor een gebouw met een hoge standaard
en een lage energiefactuur: een K-peil van 30 en een E-peil van 67. Het
intelligent systeem van daglichttoetreding zorgt ervoor dat overal kan
gewerkt worden zonder kunstlicht. De buitenruimte is een verlenging van
het nabije landschap. Nieuwe grachten die ook dienst doen als
bufferbekkens en/of infiltratiebekkens voor het regenwater, scheiden
verschillende zones met grasland. Parkeerplaatsen voor personeel en
bezoekers worden gedeeltelijk als grasparking aangelegd en zijn omzoomd
door knotwilgen.
In wereldpremière mocht Valcke een nieuw soort
cement gebruiken. Het overgesulfateerd cement van bij Holcim (Cemroc
genaamd) geeft bij de productie slechts 80 kg CO2-uitstoot per ton
geproduceerd cement, waar een traditioneel cement ongeveer 1.400 kg CO2
uitstoot geeft per ton. Dit cement verhard met een bleek witte uitzicht
en geeft de cementhuid ook een extra zelfreinigend vermogen.
Een dynamische tafel met diverse opbergmogelijkheden dewelke in opengeschoven toestand het werkoppervlak vergroten.
Table
Tige is een herinterpretatie van de klassieke ladetafel. De
conventionele lade maakt, in open toestand, vaak slechts oppervlakkig
deel uit van het gehele meubel. In deze oplossing worden de
opbergruimtes en de regels bovenop het tafelblad geplaatst. Van de vier
verschillende opbergvlakken kunnen er twee worden opengeschoven. De
tafel is zo ontworpen dat de lades open kunnen blijven staan zonder het
visuele geheel te verstoren. Wanneer verschillende vlakken worden
opengelegd, komt er naast een nieuw esthetisch beeld extra werkruimte
vrij.
De centrale houten onderverdeling in het tafelblad houdt
rekening met de benodigde zitruimte per persoon en optimaliseert
bovendien de algehele stabiliteit. Deze structuur staat in verbinding
met de poten, waarvan beide vervaardigd zijn in Franse eik. Een eiken,
met fineer beklede multiplexplaat wordt als onderliggend tafelblad
gebruikt. Het geheel wordt hierop bevestigd, alsook de in MDF opgebouwde
opbergvlakken, dewelke vervolgens werden gelakt en voorzien zijn van
beuken geleiders.
Table Tige is geschikt voor grotere bedrijven
als innovatief directiemeubilair, maar kan evengoed functioneren als
flexibele vergadertafel voor de kleine zelfstandige. Opbergmogelijkheden
worden naadloos geïntegreerd in de totaliteit van het meubel, zowel in
open als gesloten toestand.
Meubelontwerp (bijzonder): UNE TOUTE PETITE CUISINE - Caroline Lateur - Stefanie Everaert - Doorzon
De opdracht bestond erin een compact kustappartement bruikbaar te maken
zowel voor de ene permanente bewoner als voor zijn familie en vele
gasten. Het werd een multifunctioneel wandmeubel dat de kleine
leefruimte omtovert tot keuken, bibliotheek, tv hoek en bureautje. Het
werkblad eindigt in een wit marmeren deksel dat de kleine werkplek aan
het oog onttrekt. Ook de dampkap speelt een spelletje met de toeschouwer
door het pleisterwerk als een manteltje om zich heen te slaan.
De
structuur van het meubel bestaat uit aluminium vinnen, aan de wand
bevestigd, waarop een stenen blad rust. De drie hyper tactiele
schuifpanelen hangen eraan. Aan de andere kant van de ruimte, in en om
de hoek, zweeft een lederen banquette. Ook deze is los van de vloer om
beleving van de ruimte in haar geheel toe te laten. De organische tafel
die erbij hoort kan gemakkelijk een etentje voor tien aan zonder ooit
groot te lijken.
Ism: Frederic Hooft, interieurarchitect
Keukenmeubel: Lucas De Smedt
Natuursteen: Van Den Weghe
Banquette: Van Daele
Fotografie: Fien Muller
Oplevering zomer 2009
Het centrum voor nieuwe media brengt het oude wintercircus weer tot
leven! Daar waar het wintercircus vroeger geen connectie meer had tot
zijn omgeving, zorgt 'SUR PLUS' opnieuw voor contact met de stad. PLUG
IN!
In het nieuwe ontwerp wordt de circulatie van de stad
geïntegreerd in het gebouw. De straten aan de Gentse Krook, lopen als
één vloeiende beweging door tot binnenin het Centrum voor Nieuwe Media.
In
het Centrum voor Nieuwe Media kunnen de bezoekers via hellingen en
passerelles een parcours volgen waar ze tal van nieuwe media op hun
route tegenkomen. De passerelles vormen de rode draad doorheen het
ontwerp en kunnen beschouwd worden als de verticale straten van het
Centrum Voor nieuwe Media. Het leidt de bezoekers doorheen het gebouw.
Zoals de straat symbool staat voor het spontaan ontmoeten van mensen
zijn de passerelles plaatsen waar er interactie en dialoog plaatsvinden.
MEETING
POINTS!! Ze vormen de bindingskracht tussen de mix aan functies in het
CN M en ze maken kruisbestuiving tussen de verschillende functies
mogelijk. Grote LED-schermen in het atrium streamen up-to-date
informatie over kunst¬animaties, events, informatie over het Centrum
voor Nieuwe Media. Van op de passerelles hebben de bezoekers een mooi
uitzicht op het atrium van het CNM, zo is het altijd duidelijk waar men
zich bevindt, of hoe men ergens moet geraken.
Bij wijze van
beeldspraak kan het atrium beschouwd worden als de longen en de
passerelles als de aders van het CNM. Overeenkomstig met het
functioneren van het menselijk lichaam dient het gebouw eveneens te
beschikken over een hart. Een multifunctionele ruimte zorgt voor de
kern, het herkenningspunt, het kloppend hart van het gebouw.
Levende bouwmaterialen ecologische materialen
Eigenschappen
De
algen gaan pas oplichten als ze in nood zijn en zullen dus in contact
gebracht worden met de bezoekers die zelf beweging in het water kunnen
brengen. De plaatsen waar beweging in het water ontstaat zullen
oplichten. Ook hebben de algen strikt hun 12uur licht en hun 12uur nacht
nodig, Ze zullen enkel en alleen schijnen als ze weten dat het donker
is. Een circadiaans ritme van zonlicht en totale duisternis is dus
noodzakelijk. Hun ideale leefomgeving is stilstaand water met een kleine
toevoeging van voedingsstoffen en mineralen.
Omwille van
bovenstaande redenen krijgen deze microscopische bioluminescente
wezentjes een plaats in de grote open ruimte van de bunker waar het
zonlicht overdag overvloedig binnenvalt. Het driekwart ronde platform
zal bedekt worden met een open waterlaag van 10 cm waar de bezoeker zich
uit kan leven en in interactie kan gaan met het lichtgevende
wateroppervlak.
Als tweede levende lichtelement zijn er de bacteriën.
Deze hebben een permanent fel blauw licht en hebben geen zonlicht
nodig. Ze hebben een relatief korte levensduur maar zijn makkelijk te
kweken op een compacte oppervlakte van een voedingsbodem. Daarom zullen
deze op Petri-schaaltjes geënt worden en ondergebracht worden in de oude
ventilatieschachten van de donkere kamers die zullen dienen als
bezoekersruimtes. Daar zullen de bacteriën als een indirecte verlichting
dienen voor deze ruimtes.
De laatste lichtbron in de bunker zijn de
tientallen bioluminescente kwallen. Omdat ze beter leven in grote
groepen hebben ze nood aan een ruim en koel zoutwateraquarium en een
beperkte hoeveelheid zonlicht. Een omvangrijke aquarium vraagt ook
omvangrijke funderingen, hetgeen wat in de bunker in overvloed aanwezig
is. De rondgang rond de centrale open ruimte zal volledig gevuld worden
met deze doorzichtige neteldieren. Zo zal het mogelijk zijn om de
kwallen door verschillende openingen en ook langs de bovenzijde van
dicht te observeren.
Door deze natuurlijke lichtarmaturen onder te
brengen in de bunker tracht ik de onvermijdelijke toekomst, totale
overname door de natuur, van de bunker te combineren met de fascinerende
wisselwerking van dag en nacht, licht en schaduw.
Het is in de geschiedenis reeds bewezen dat mest als een bouwmateriaal
kan worden gebruikt. Maar deze toepassing is nog niet overgewaaid naar
de moderne beschaving. Vorig jaar heb ik met Dung, een krukje uit
rundermest, aangetoond dat men het materiaal kan gebruiken buiten de
agrarische sector. Bij de masterproef wilde ik het niveau nog wat
verhogen, zodat men ook hier, op plaatsen waar het ongeloof in het
materiaal domineert, rundermest leert te appreciëren voor zijn goede
eigenschappen. De primitieve samenlevingsculturen in vb. Kenia of
Tanzania zijn voor dit project een ware bron van inspiratie geweest. Zij
behandelen het materiaal op een natuurlijke, pure manier en dat heeft
zijn positieve gevolgen op het gebruik. Cow dung cake - plantages rijzen
op in het landschap, woningen uit rundermest worden met man en macht
neergezet. Zo maakt een op het eerste zicht primitieve stam op een veel
modernere en innovatieve manier gebruik van deze materie. Zij beschikken
misschien niet over de kennis die wij als westerlingen hebben, maar als
het gaat over ecologie of spaarzaam en lokaal materiaalgebruik, dan
kunnen wij nog veel van hen leren.
Met deze kennis in mijn bagage, zocht ik een manier om dit ongerespecteerd materiaal een volwaardige plaats te geven in onze moderne leefwereld. Dat bleek meteen geen gemakkelijke opgave te zijn, want een mens geeft een eerste beoordeling op basis van wat hij ziet, ruikt en voelt. Laat dat nu de drie zintuigelijke factoren zijn waar onbewerkte rundermest geen goede punten zal op scoren. Het grote doel van dit onderzoek bestond er dus uit om het materiaal om te vormen tot een waardevolle grondstof. Door te experimenteren wist ik de materie te doorgronden en gaf het me een indruk van de mogelijke verdere mestverwerkingstechnieken. Zo doet een te hoog vochtgehalte in koemest het materiaal geen goed bij het drogen, maar te weinig water zorgt dan weer voor een slechte binding bij het verwerkingsproces. Een correcte balans vinden tussen die twee is dan ook van belang om een stabiel materiaal te bekomen. Door het toevoegen van bindmiddelen als kalk en klei, geef je het resultaat extra kracht en hardheid. Een laatste belangrijk element in dit onderzoek, was het experimenteren met natuurlijke kleurpigmenten, want zoals het spreekwoord zegt, wil het oog ook wat. Door een evenwichtige balans te vinden van deze verschillende materialen, bekom je uiteindelijk een natuurlijk composietmateriaal, die voor 85% uit rundermest bestaat en waarvan het uiterlijk doet denken aan een gepolijste vezelplaat. Met eigenschappen als goed te vormen, schuren en boren, ecologisch, onuitputtelijk,… lijkt dit een materiaal te zijn waar we op ( of is het ‘met’? ) verder kunnen bouwen.
Partners
De Fidias Awards worden mee mogenlijk gemaakt door volgende partners: Abet Laminati, Aquaconcept, Boss Paints, Consentino, Delta Light, Formica, Gira, Saint-Gobain Glass, Sigma Coatings, Vola, 2voor5, Modular, Duravit, St Paul Home en Multimedium.