Het is intussen al even geleden dat het Buda Kunstencentrum in Kortrijk zijn deuren opende. Deze plaats, ingericht in vroegere confectieateliers, biedt aan kunstenaars zowel een werkplek als een mogelijkheid om hun werk voor te stellen. Van bij het ontwerpproces werd er door 51N4E geprobeerd om de bestaande structuur, de muren alsook de vloermaterialen zoveel mogelijk te bewaren in hun oorspronkelijke staat. Het nieuwe vijfhoekige element in baksteenmetselwerk typeert het centrum.
Het is intussen al even geleden dat het Buda Kunstencentrum in Kortrijk zijn deuren opende. Deze plaats, ingericht in vroegere confectieateliers, biedt aan kunstenaars zowel een werkplek als een mogelijkheid om hun werk voor te stellen. De Budafabriek is het laatste pand op het eiland die getuigt van een voormalige bloeiende industriële activiteit. Van bij het ontwerpproces werd er door
51N4E geprobeerd om de bestaande structuur, de muren alsook de vloermaterialen zoveel mogelijk te bewaren in hun oorspronkelijke staat. Het nieuwe vijfhoekige element in baksteenmetselwerk typeert het centrum.
Omdat er onvoldoende daglicht in het hart van het gebouw binnentrad om alle ruimtes natuurlijk te verlichten werd er een opvallende ingreep genomen: In het hart van het gebouw hebben de architecten in samenwerking met de ingenieur stabiliteit enkele vloervelden tussen vijf bestaande pijlers uitgebroken waardoor er een centrale -natuurlijk verlichte- vijfhoekige vide ontstaat in het hart van het gebouw. In de centrale vide bevindt zich de verticale circulatie langsheen een trap die zich in en rond dit atrium ontvouwt tot op het dakterras met zicht op Kortrijk.
De bestaande wanden tussen de betonnen kolommen zijn met bleke bakstenen ingevuld die nauw aansluiten met het bestaand kleurenpatroon van de vloeren en het plafond. De expositieruimten zijn zo ontworpen dat ze open en flexibel ingezet kunnen worden. Er kunnen meerdere artiesten tegelijkertijd ontvangen worden maar alle ruimtes kunnen ook perfect individueel functioneren.
Het ombouwen van de ateliers naar een kunstencentrum gebeurde ook via het toevoegen van één opvallend element. Dit nieuwe vijfhoekige element in baksteenmetselwerk vormt het atrium van deze plaats. Deze open, hoge ruimte staat volledig los van het bestaande gebouw en ademt een monumentaal karakter uit. Ze doet dienst als voorvertrek van het kunstencentrum en als uitstalraam voor de artiesten die hun werken tentoonstellen. Zo krijgen de bezoekers hier al een voorproefje te zien van de eigenlijke tentoonstelling. De keuze van de baksteen buiten is genomen in functie van de steen die ook binnen gebruikt wordt, dit om enerzijds een homogeniteit met de rest van het kunstencentrum te creëren en om anderzijds een contrast te vormen met de aangrenzende gebouwen.
Bron: Bouwen met Baksteen, Belgische baksteenfederatie
Foto’s: Filip Dujardin / 51N4E