Abscis Architecten presenteert ontwerp voor twee nieuwe parkeergebouwen op Eiland Zwijnaarde

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

De plannen voor twee nieuwe parkeergebouwen op het bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde zijn klaar. Abscis Architecten werkt samen met Q-Park Belgium, Cordeel, Provoost Engineering, Arcade Engineering, Bopro, Antea Belgium en ABO aan het ontwerp en de realisatie. De bouwpartners zetten gezamenlijk in op een toekomstgerichte aanpak die het bedrijventerrein, ontwikkeld door de nv Eiland Zwijnaarde, klaarstoomt voor de groei van bedrijven en de toenemende mobiliteitsbehoefte. Met telkens 874 plaatsen zullen de gebouwen een belangrijke schakel vormen in de mobiliteitsstrategie van de site, die deel uitmaakt van Tech Lane Gent.

Beide parkeertorens krijgen een identieke, efficiënte betonstructuur van zeven bouwlagen. Het gelijkvloers wordt een open en flexibel georganiseerde ruimte met plaats voor deelauto’s, moto’s, bestelwagens en laadplaatsen voor elektrische wagens. Op elk van de bovengelegen verdiepingen komen 130 parkeerplaatsen, aangevuld met twee volwaardige stijgkernen met trappen én liften. Dat zorgt ervoor dat gebruikers altijd een comfortabele en snelle toegang hebben, ongeacht hun route naar het gebouw. Ook fietsers en voetgangers krijgen een veilige, aparte toegang met goed zichtbare en vlot bereikbare fietsenstallingen.

Duurzame parkeergebouwen voor bedrijvenzone Gent Zuid

Het Eiland Zwijnaarde ligt in een groen en strategisch gesitueerd deel van Gent, omringd door Ringvaart, Tijarm en BovenSchelde. Binnen dit grotere geheel, Tech Lane Gent, worden zones ingericht volgens specifieke noden: Logistics, Workspace en Campus. De nieuwe parkeergebouwen volgen deze indeling en krijgen daarom de namen Parking Campus en Parking Workspace. Hoewel beide constructies op dezelfde structuur zijn gebaseerd, varieert hun verschijningsvorm subtiel. Zo krijgt elk gebouw een eigen identiteit door het gebruik van verschillende kleuren voor borstweringen en traphallen, terwijl de witte dakstructuur met geïntegreerde PV-panelen zorgt voor een visueel verbindend element.

Het interne circulatiesysteem werd door Abscis Architecten uitgewerkt met eenrichtingsverkeer en schuinparkeren, gecombineerd met kolomvrije overspanningen. Die combinatie verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en maakt de parkeerbewegingen overzichtelijk en vlot. Een centrale hellingbaan met tweerichtingsverkeer zorgt bovendien voor een snelle interne doorstroming, zowel voor het inrijdende als voor het uitrijdende verkeer. Het ontwerp zet daarmee sterk in op efficiëntie, veiligheid en comfort — belangrijke factoren binnen een bedrijventerrein waar mobiliteit en bereikbaarheid cruciaal zijn voor werknemers én bezoekers.

Architecturale identiteit en landschappelijke inpassing

De twee gebouwen worden herkenbaar maar verschillend ontworpen. Parking Campus krijgt groene accenten in de borstweringen en traphallen, waardoor het gebouw zich harmonieus inschrijft in het omliggende parklandschap. Aan de oostzijde worden grote, speels uitstekende terrasbalkons voorzien. Deze geven gebruikers niet alleen een uitzicht over het groen, maar versterken ook de relatie tussen gebouw en omgeving. Door hun vorm en positionering creëren ze een dynamisch gevelbeeld dat het gebouw een onderscheidend karakter geeft.

Parking Workspace sluit qua vormentaal aan bij Parking Campus, maar krijgt een terracottakleurige afwerking die overeenkomt met het beeldkwaliteitsplan en refereert aan de baksteenarchitectuur van de omliggende bebouwing. De heldere materialisatie versterkt de leesbaarheid van het gebouw en maakt het herkenbaar binnen de Workspace-zone. De compacte footprint van beide gebouwen en de uitgekiende structuur zorgen ervoor dat de impact op het terrein beperkt blijft en dat er voldoende ruimte overblijft voor groenzones en wateropvang.

Energiezuinig, groen en klaar voor de toekomst

Op het dak van beide parkeertorens komt een grote luifelconstructie die volledig uitgerust wordt met zonnepanelen. Samen met de opvang en hergebruik van regenwater en de groene inrichting van de buitenruimte maakt dit van de gebouwen duurzame schakels in het mobiliteitsnetwerk van de site. De verlichting wordt bovendien vleermuisvriendelijk ontworpen en aangestuurd via tijdsturing en bewegingssensoren, wat niet alleen energie bespaart maar ook rekening houdt met de biodiversiteit rond de site. Voor fietsers komt er een afgesloten fietsenstalling en worden aangepaste hellingen voorzien zodat elke gebruiker zich vlot en veilig kan verplaatsen.

De nv Eiland Zwijnaarde, een samenwerking tussen POM Oost-Vlaanderen, PMV, Alinso Group en stadsontwikkelingsbedrijf sogent, ziet de parkeergebouwen als een belangrijke randvoorwaarde voor verdere groei van het bedrijvenpark. De gebouwen moeten bedrijven aantrekken die inzetten op duurzame mobiliteitsoplossingen en behoefte hebben aan een mix van parkeerplaatsen voor diverse vervoersmiddelen. Door de duidelijke focus op deelmobiliteit en elektrische laadmogelijkheden anticiperen de partners op de mobiliteitstrends van de komende decennia.

Geleidelijke realisatie met blik op 2028 en verder

Q-Park start de uitvoering in de Campuszone. Begin 2026 wordt de omgevingsvergunning aangevraagd, waarna de werken in het najaar van dat jaar kunnen beginnen. Als alles volgens planning verloopt, opent Parking Campus in het voorjaar van 2028 de deuren. Het tweede gebouw, Parking Workspace, volgt later. De timing daarvan hangt af van de noden van de bedrijven op het terrein en de snelheid waarmee de Workspace-zone zich verder ontwikkelt.

Voor Q-Park betekent de opdracht meer dan het bouwen van twee parkeertorens. Het bedrijf benadrukt dat het partnerschap met Eiland Zwijnaarde een erkenning is van hun expertise en ambities op het vlak van mobiliteitsoplossingen. De integratie van fysieke en digitale mobiliteitsdiensten maakt deel uit van een bredere strategie waarin bereikbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid hand in hand gaan. Met de samenwerking tussen ontwerpers, bouwpartners en publieke actoren wordt Eiland Zwijnaarde nog meer een voorbeeldsite voor innovatieve bedrijfsomgevingen.

Bron Stad Gent & Abscis Architecten

  • Deel dit artikel

Onze partners