ACHTERGROND. Architectuur als stille hoofdrolspeler: de verborgen (Vlaamse) parels in de fictiereeks Moresnet

De nieuwe fictiereeks Moresnet, nu te zien op Streamz, voert ons mee naar het drielandenpunt waar de grenzen van België, Duitsland en Nederland samenkomen. Daarnaast speelt het verhaal zich vooral af in Frankfurt, al bevinden de sleutellocaties zich niet in de Duitse stad aan de oevers van de Main, maar wel in Vlaanderen. Zo is het kantoorgebouw van het mysterieuze bedrijf Thalamus eigenlijk het hoofdkwartier van Barco in Kortrijk. En het luxueuze appartement van Thalamus-CEO Eva Rolin is in werkelijkheid een penthouse op het Antwerpse Eilandje. Maar de grootste blikvanger in de serie - het spoorwegviaduct van Moresnet - blijft gewoon trouw aan zijn geografische oorsprong.

In de reeks zetelt Thalamus, een baanbrekend neurotechnologiebedrijf, in een futuristisch glazen complex in Frankfurt. In werkelijkheid is dit het hoofdkwartier van Barco in Kortrijk, ontworpen door Jaspers-Eyers Architects. Het gebouw, toepasselijk genaamd ‘The Circle’, straalt een hoogtechnologische en internationale allure uit die perfect past bij de rol van Thalamus.

Futuristische sfeer

Met zijn imposante glazen gevels, ondersteund door een stalen kruisstructuur, is ‘The Circle’ zowel een technisch als architecturaal hoogstandje. De staalstructuur, die als esthetisch element fungeert, draagt niet alleen het dak, maar benadrukt ook de moderne, industriële uitstraling van het gebouw. Het organische ontwerp sluit harmonieus aan bij de omliggende natuur, terwijl de binnenkant een ‘flow’ biedt die de verschillende afdelingen met elkaar verbindt via zwevende loopbruggen en panoramische liften. Dit alles maakt het gebouw niet alleen functioneel, maar ook visueel indrukwekkend.

Voor regisseur Frank Van Passel bood deze locatie een unieke kans: “Vanuit architecturaal oogpunt is dit gebouw ongelooflijk. Het was een luxe om hier te kunnen filmen.” Het hightech karakter van het gebouw benadrukt de futuristische sfeer van Thalamus en versterkt de thematiek van de reeks, waarin technologie en existentialisme centraal staan.

Eva Rolins penthouse

Het appartement van Eva Rolin, de ambitieuze CEO van Thalamus, speelt een prominente rol in de reeks. Dit luxueuze penthouse, met uitzicht over de fictieve skyline van Frankfurt, is in werkelijkheid gelegen op het Eilandje in Antwerpen en werd ontworpen door Bruno Spaas Architectuur. In de reeks komt het appartement vooral tot leven tijdens nachtelijke scènes, waardoor het bijzondere kleurenpalet buiten beeld blijft. Maar de oplettende Architectura-lezer kan het appartement herkennen aan de unieke vorm van het keukeneiland, een opvallend element in het interieur.

De vloeren van lichtbruine natuursteen en de op maat gemaakte meubels, vervaardigd uit Belgisch terrazzo, versterken de verticaliteit van het ontwerp. Spiegels en hoogglans oppervlakken spelen met reflecties en perspectieven, wat zorgt voor een dynamisch en ruimtelijk effect. Het flexibele ontwerp, met open ruimtes die zich moeiteloos laten herconfigureren, weerspiegelt de praktische luxe die past bij een personage als Eva Rolin.

Het viaduct van Moresnet

Hoewel de reeks locaties toont die verwijzen naar moderne architectuur en futuristische technologie, is het viaduct van Moresnet misschien wel het meest iconische bouwwerk in de serie. Het viaduct, dat een sleutelrol speelt in de fictieve verhaallijn, overspant het Geuldal en is het langste metalen spoorwegbouwwerk van Europa.

Gebouwd in 1915 tijdens de Duitse bezetting van België, was het viaduct een strategisch militair project. De constructie, uitgevoerd door meer dan 14.000 arbeiders, werd in een verbluffend korte tijd van zeven maanden voltooid. Dit indrukwekkende bouwwerk van 1.107 meter lang en 52 meter hoog heeft een bewogen geschiedenis. Tijdens beide wereldoorlogen werd het tweemaal vernield en telkens opnieuw opgebouwd.

Vandaag de dag is het viaduct een vitaal onderdeel van de goederenstroom tussen de Antwerpse haven en Duitsland, met dagelijks 80 tot 100 goederentreinen die eroverheen rijden. De industriële esthetiek van de stalen constructie past perfect in de mysterieuze en onheilspellende sfeer van Moresnet. Zo is het viaduct is niet alleen een functioneel bouwwerk, maar ook een visuele metafoor voor de verbindingen en conflicten die de serie verkent.

Bron: Screen Flanders
Deel dit artikel:
Onze partners