Bouwvergunningen krijgen vandaag enkel nog een positief advies mits het voorleggen van een efficiƫnt waterbeheer. Om die reden kreeg ACO, fabrikant van waterbeheersystemen, de opdracht een parking die deel uitmaakt van vernieuwingswerken aan de Leeuw van Waterloo van een buffersysteem te voorzien. Dat systeem zal het oppervlaktewater opvangen en gedimensioneerd naar het rioleringsnet afvoeren.
Bouwvergunningen krijgen vandaag enkel nog een positief advies mits het voorleggen van een efficiënt waterbeheer. Om die reden kreeg ACO, fabrikant van waterbeheersystemen, de opdracht een parking die deel uitmaakt van vernieuwingswerken aan de Leeuw van Waterloo van een buffersysteem te voorzien. Dat systeem zal het oppervlaktewater opvangen en gedimensioneerd naar het rioleringsnet afvoeren.
Napoleon en regenwater
Volgens de geschiedenisboeken had Napoleon het in 1814 al moeilijk met de aanwezige ondergrond die dankzij hevige regenval de grond drassig maakt en daarmee zijn artillerie verlamde. Vandaag blijkt de bodem nog steeds een uitdaging te vormen voor de ingenieurs van ACO. De ondergrond bestaat uit dichte, ondoordringbare kleigrond. Een infiltratiebekken zou hierdoor heel snel verzadig worden en kon daarom hier niet toegepast worden voor de hele waterafvoer.
Buffersysteem
De parking krijgt een capaciteit van een 800-tal auto’s en bussen. Onder de parking zit een bufferingstank van meer dan 1000 m³ die het oppervlaktewater van de parking zal opvangen. Het water wordt aldus gebufferd en nadien vertraagd afgevoerd naar de riolering van de naastliggende R0, de grote ringweg rond Brussel. De vertraagde afvoer zorgt ervoor dat de riolering niet zal komen te verzadigen, wat zou leiden tot wateroverlast op de autoweg.
‘Brick-bonding’
Het systeem maakt gebruik van bufferingskratten met de naam Stormbrixx. Deze berusten op het principe van brick-bounding, een plaatsingsconcept dat stevigere en snellere constructie toelaat en het transport vereenvoudigt. ACO gaat er prat op dat op één dag 300 m3 Stormbrixx geplaatst kan worden. De kratten worden bij brick-bonding, in tegenstelling tot klassieke kratten, niet naast elkaar geplaatst. Hierdoor wordt een oppervlak verkregen dat 95% open is.
Duurzame totaalconcept
Naast het Stormbrixx bufferingsbekken, leverde de firma ACO ook nog de Oleopass afscheider, grasdallen, afvoergoten en tegeldeksels voor de duurzame inkleuring van dit project. Het project dient af te zijn in 2015, dan wordt de tweehonderdste verjaardag van de slag gevierd.