De Kortrijkse werkgroep ‘Red ons Station’ lanceert in samenwerking met de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie, Europa Nostra Belgium en Docomomo Belgium een ideeënwedstrijd voor studenten architectuur en jonge architecten. Het wederopbouwstation van Kortrijk werd in april van dit jaar erkend als één van de zeven belangrijkste bedreigde erfgoedsites in Europa, The 7 Most Endangered. Er werd toen gehoopt dat er minstens onderzoek zou gebeuren naar de mogelijkheden van behoud en herbestemming - opties die tijdens het voorgaande decennium niet aangesneden werden. Met deze ideeënwedstrijd willen de initiatiefnemers aantonen dat het ook anders kan.
Vanaf de eerste (inmiddels voorbijgestreefde en afgevoerde) voorstellen uit 2013-2014 werd uitgegaan van sloop en de bouw van een indrukwekkend nieuw station. Daarmee wilden stad Kortrijk en de NMBS zich duidelijk profileren in het rijtje naast onder meer Bergen en Luik. Even na de Europese erkenning van The 7 Most Endangered verklaarde minister Matthias Diependaele, bevoegd voor onroerend erfgoed, dat hij ondanks het uitdrukkelijk advies van zijn eigen administratie, het Agentschap Onroerend Erfgoed, het station niet zou beschermen als monument. Een dag later, op 25 april, pakten NMBS en de stad Kortrijk uit met een duur nieuw project.
Opvallend is dat over dat project voordien niet gecommuniceerd werd, dat er geen ‘open oproep’ gebeurde en dat de Vlaamse Bouwmeester er niet bij betrokken werd. Er werd nooit naar betere - en goedkopere - alternatieven gezocht. Het dossier van de omgevingsvergunning berust thans bij de Vlaamse Overheid, in casu minister Zuhal Demir, bevoegd voor omgeving, die een beslissing moet nemen. Er rest dus nog wat hoop voor het station van Kortrijk.
Drie prijzen
Om aan te tonen wat kon en kan, organiseert de Kortrijkse werkgroep ‘Red ons Station’, in samenwerking met de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie, Europa Nostra Belgium en Docomomo Belgium, een ideeënwedstrijd voor studenten architectuur en jonge architecten. Er zijn drie prijzen aan verbonden: een hoofdprijs van 2500 euro en twee andere van elk 1000 euro.
Inzenden kan tot 8 maart 2024. Nadien zullen de geselecteerde projecten worden opgenomen in een tentoonstelling, die niet alleen in Kortrijk opgesteld wordt maar ook door Vlaanderen zal reizen. Het wedstrijdreglement, de samenstelling van de jury en aanvullende informatie is te vinden op de website http://www.railwayheritage.eu.