De coronacrisis stelt ons voor grote uitdagingen. Als architect vraag je je vast af hoe jij en jouw medewerkers daarmee moeten omgaan. Hoe breng je de afstandsmaatregelen in de praktijk, op kantoor en in contacten met anderen? En wat kan je doen aan de negatieve economische impact die er mogelijk aankomt? AINB moedigt interieurarchitecten aan om de verantwoordelijkheid op te nemen.
“Als beroepsvereniging willen we je aanmoedigen om mee je verantwoordelijkheid op te nemen”, klinkt het bij AINB. “Deze ziekte zal onze gezondheidszorg serieus op de proef stellen. Ook wij dienen als sector dus ons steentje bij te dragen. We raden daarom aan om zoveel als mogelijk de preventieve richtlijnen van de overheid in de praktijk te brengen. Dit wil zeggen dat onnodige contacten en vergaderingen zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Dit kan je door telewerk toe te laten en door met gesloten deuren te werken, maar ook door creatieve manieren te vinden om het overleg met je klanten en bouwpartners te organiseren.”
- Telewerken: werknemers die van thuis uit kunnen werken, moedig je beter aan om dat ook effectief te doen, zeker wanneer ze op een landschapsbureau werken.
- Overweeg om te werken met gesloten deuren.
- Vermijd contact: stel indien mogelijk vergaderingen, afspraken of andere bijeenkomsten uit of vervang ze door vergaderen op afstand (teleconferentie, Skype, …) of telefonisch contact. Dit artikel geeft een overzicht van beschikbare digitale tools.
- Organiseer glijdende werktijden: Dit zal resulteren in minder werknemers die op hetzelfde moment op de werkvloer zijn, en in een meer gespreid gebruik van het openbaar vervoer.
- Houd afstand. Respecteer als je overlegt een minimum tussenafstand van 1,5 meter. Plaats de zitplaatsen van de werknemers zo ver mogelijk uit elkaar. Denk hier ook aan bij de lunch of in vergaderingen.
- Zieke werknemers horen thuis: werknemers met ziektesymptomen (koorts, infectie van de luchtwegen …) stuur je onmiddellijk naar huis. Laat hen vervolgens telefonisch contact opnemen met de huisarts.
- Reinig en ontsmet werkplekken (zoals bureautafels, toetsenborden) regelmatig.
- Plaats handontsmettingsmiddelen op zichtbare plaatsen en motiveer je werknemers om een goede handhygiëne toe te passen.
- Voorzie papieren zakdoekjes en een vuilnisbak die je kan afsluiten.
- Deel geen werkmateriaal.
- Ventileer de werkruimte.
- Vermijd werfvergaderingen en klantenbezoeken, of hou ze in de open lucht.
- Geschrankte aanwezigheid op de werf: vraag je af of het echt noodzakelijk is om voor een werfvergadering samen op de werf aanwezig te zijn? Vraag je aannemer of klant om een lijstje met vragen voor te bereiden, dat je dan alleen gaat nakijken.
- Vergader online.
- Vermijd contact bij het uitwisselen van gegevens of plannen. Werk digitaal waar mogelijk of laat mensen documenten achterlaten in een brievenbus of pakjeskluis, in de hal…
- Voorzie voor je klanten de mogelijkheid om de handen te ontsmetten.
- Verplaats je niet samen met een collega in de wagen.