Alle ingrediënten voor een optimale klantbeleving

Van potten, pannen en snijplanken tot leuke hebbedingen en tafeldecoratie: bij Kwizien in Zonhoven vind je alles om lekker te koken en te tafelen. Zaakvoerder Els Peters heeft alles wat ze in haar winkel verkoopt zelf getest en uiteraard ook goedgekeurd. Voor een aantal weldoordachte interieuraanpassingen in de winkel en het creëren van een volledig nieuwe huisstijl deed Els Peters beroep op No Nonsense Design, het Genkse bureau van interieurarchitecte en grafisch vormgeefster Debora Bielen.

Jarenlang was oranje de kleur van Kwizien. “Maar tijdens een opleiding kwam ik erachter dat die kleur toch niet helemaal past met mijn branding”, vertelt Els Peters. “Bovendien had ik de winkel ook uitgebreid en merkte ik dat klanten hun weg niet goed vonden. Zo waren ze altijd geneigd om via de straatkant weer naar buiten te gaan, terwijl de uitgang aan de zijkant is voorzien. Ik had het gevoel dat ik wel alle ingrediënten in huis had voor een optimale klantbeleving, maar niet goed wist hoe ik ze kon inzetten voor een perfect klantengerecht. Dus besloot ik bij Debora aan te kloppen voor een nieuw recept (lacht). Ik wist namelijk dat ik voor het hele plaatje bij haar terechtkon: zowel voor de aanpassingen aan het interieur als voor die nieuwe huisstijl.”

Het echte werk

Onder het motto ‘het zware werk eerst’ startte No Nonsens Design met de nieuwe inrichting van de  volledige winkel. Els Peters: “En dat zoveel mogelijk aan de hand van het bestaande meubilair. Daarbij keek Debora echt door de ogen van de klant. Hoe beleeft een klant het binnenkomen, de ruimte, het traject dat hij in de winkel aflegt? Uit die scan vloeiden een aantal ingrepen voort. Zo besloten we bijvoorbeeld de uitgang terug te verplaatsen naar de straatkant, kreeg de kassa een nieuwe, duidelijkere plek en pakten we ook de gevel aan de buitenzijde aan zodat die nu meer in het oog springt en stijlvoller oogt.”

Misleidend

Het nieuwe interieur werd afgestemd op de nieuwe huisstijl. No Nonsense Design stelde voor om het oranje overboord te gooien en te vervangen door drie tinten groen en een tikkeltje fuchsia. “Deze kleuren passen inderdaad veel beter bij de kwalitatieve en frisse uitstraling die ik met Kwizien voor ogen heb. Het oranje werkte enigszins misleidend. Mensen associëren oranje onbewust met goedkoop en daardoor misschien ook met een mindere kwaliteit. De nieuwe kleuren zitten me wat dat betreft als gegoten. Mocht Debora een kok zijn, zou ik zeggen dat ze erin geslaagd is om een topgerechtje te serveren”, besluit Els Peters met een kwinkslag.

Deel dit artikel:
Onze partners