De markt van de aluminiumprofielen was volledig verzadigd. Prijzen daalden en de strijd was bikkelhard. Ook Aluk zat mee in het schuitje, tot Peter Blijweert besloot om het roer radicaal om te gooien. In een markt die het al jaren deed zonder innovatieve vernieuwingen kwam Aluk in 2014 met b-Quick op de proppen, een product dat het werk van de schrijnwerker halveert én goedkoper is. b-Quick verovert ondertussen de markt en was ook een van de laureaten op de Schrijnwerk Awards 2014.“We vertrokken van een wit blad en vonden het aluminium raamprofiel opnieuw uit.”
Nadat Peter Blijweert zijn bedrijf Aliplast verkocht dacht hij met Aluk in dezelfde sector zijn slag te kunnen slaan. “Maar dat liep toch iets anders dan ik had verwacht,” zei Peter. “De negatieve prijzenspiraal maakte het ons enorm moeilijk en de concurrenten van vandaag proberen elkaar met quasi identieke producten en systemen de loef af te steken. Er wordt onder de prijzen gegaan dat het een lieve lust is en ik heb zelfs op het punt gestaan om de handdoek in de ring te gooien. Maar uiteindelijk besloot ik dat niet te doen en het roer drastisch om te gooien. Ken je de Blue Ocean Strategy? De kern van deze strategie bestaat erin nieuwe markten te creëren, de ‘Blauwe Oceanen’, in plaats van in een bestaande markt met anderen in concurrentie treden. Wij lagen te watertrappelen in een ‘rode oceaan’, bloederig geworden door haaien die elkaar de strot doorbijten. Er zat dus niets anders op dan een andere oceaan op te zoeken om ook zelf niet verscheurd te worden. We roepen allemaal dat onze systemen ‘uniek’ en ‘de beste’ zijn, maar op de keper beschouwd verkopen we allemaal krak hetzelfde. Het enige waarmee we het verschil kunnen maken, is de prijs. Ik wilde echter een product dat goedkoper, efficiënter en mooier was dan alle andere.”
Technisch directeur Stefaan De Kegel legt uit waarom b-Quick zoveel beter is dan andere profielen. “Door gebruik te maken van de beproefde ABS-isolatie, een robuust materiaal dat bekend is van de populaire LEGO-blokjes, in combinatie met voorgemonteerde rubbers, bereiken we extra lage Uf-waarden vanaf 0,89W/m²K en een dichtheid tegen slagregen van 1.500 Pa. De ramen zijn dus hyperisolerend en voldoen aan de Europese normen en eisen van de lage-energie en passieve woningbouw. Voor een slanker uitzicht ontwikkelden we het systeem bovendien met een design dat zowel binnen als buiten helemaal vlak is.”
Makkelijker én voordeliger
Peter Blijweert vult aan: “Maar een Ventà-raam, de merknaam van het nieuwe systeem, is vooral zo voordelig en interessant vanwege de enorme tijdsbesparing bij de productie. Het zijn de schrijnwerkers die onze systemen in hun ateliers in elkaar steken en zij krijgen steeds meer concurrentie uit Polen en andere Oost-Europese landen, die diep onder hun prijzen duiken. Stel nu dat we die productietijd kunnen halveren ? Bij de klassieke bouwwijze en met andere bestaande systemen heeft een raamfabrikant niet minder dan twaalf productiestappen nodig om een goed geïsoleerd aluminiumprofiel te maken en zodanig voor te bereiden dat het glas kan worden geplaatst. Dat is een arbeidsintensieve operatie, maar wij nemen al die stappen volledig over. De shift van handenarbeid naar een volautomatische fabriek, hier in Hamme, is dus de kern van het verhaal. Schrijnwerkers moeten het ‘b-Quick’- systeem dan enkel nog inkorten in het atelier en monteren tot een kozijn. Zo besparen ze inderdaad de helft van hun productietijd, wat hun winstmarge verhoogt met 10 tot 30 procent. Reken daarbovenop dat b-Quick wel 20 procent minder kost dan onze vergelijkbare producten omdat we ze eenvoudiger produceren.”
De reacties van de klanten van Aluk zijn spectaculair, en Blijweert verwacht een omzet verdubbeling in de volgende twee jaar. “Het heeft een tijd geduurd, maar we zwemmen eindelijk in een blauwe oceaan!”