NAV bestrijdt ten stelligste de foutieve informatie die 19 april in de media verscheen m.b.t. de verdiensten van de architect. In De Tijd, Het laatste Nieuws en Trends staat dat notarissen, boekhouders en advocaten maar ook architecten profiteren van hun beschermde monopolies om hoge winstmarges te realiseren. "Het tegendeel is waar. Lees hieronder de volledige reactie van NAV.
De artikels komen er na een studie van het Prijzenobservatorium van de federale overheidsdienst Economie. Die scheert architecten over dezelfde kam als notarissen. De conclusies zijn dat het monopolie architecten zou toelaten om hoge winstmarges te realiseren en dat er te weinig concurrentie in de sector is. De realiteit is echter helemaal anders en we zijn als sectorfederatie dan ook verbouwereerd deze foutieve conclusies te lezen.
Monopolie als vrijbrief voor steeds groeiende verantwoordelijkheden…
Architecten te veel beschermd? Integendeel: het monopolie is een vrijbrief om steeds maar nieuwe verantwoordelijkheden op de schouders van architecten te laden. Neem nu de nieuwe controleplicht op de verzekering van de aannemer vanaf 1 juli 2018: de architect wordt een soort politieman op de werf. Hij mag de werken niet laten beginnen vooraleer de aannemer een verzekeringsattest heeft overhandigd aan de bouwheer én de architect. Een slimme zet van de wetgever om zelf geen middelen vrij te moeten maken om deze wettelijke verplichting te controleren. De architect ontvangt geen bijkomend ereloon voor alle correspondentie, controlevergaderingen … die hiervoor zullen moeten gebeuren. Gaan verzekeraars binnenkort ook de weg op om te controleren of iedereen met een autoverzekering rondrijdt?
Controleplicht op de verzekering van de aannemer is maar het topje van de ijsberg
Deze toekomstige controleplicht is echter maar één voorbeeld. Ventilatieverslaggeving, archeologienota, EPB, veiligheidscoördinatie… De lijst verantwoordelijkheden groeit elk jaar aan. Een van de oorzaken van de slechte verloning is dat de taken en verantwoordelijkheden binnen het niet monopolie niet vastliggen.
Een ander aspect is dat, ondanks het monopolie, de prijsconcurrentie in de architectensector volledig vrij spel heeft. Er zijn immers geen barema’s of vaste prijzen zoals bijvoorbeeld bij de notarissen.
Conclusies uit de studie liggen ver van de realiteit
Overigens is er voldoende onderzoeksmateriaal dat duidelijk weerlegt dat architecten monstermarges genereren. Het is spartelen om boven water te blijven:
Hoewel de problemen in de architectensector goed en wel gekend zijn, verschillen de meningen over de oplossingen hiervoor. NAV is van mening dat barema’s, hoewel ze aantrekkelijk lijken, niet zaligmakend zijn. Vooreerst blijkt uit juridische precedenten dat de slaagkans dat Europa dit toelaat zeer gering is. Vaste tarieven bij notarissen daarentegen worden helemaal niet in vraag gesteld. Maar uit een analyse van de architectensector in liberalere markten zoals Zwitserland blijkt ook dat de economische toestand daar voor architecten beter is dan in streng gereguleerde markten.
Monopolie blijft nodig, maar verdient een actualisatie
Ten eerste wordt het monopolie vandaag de dag al uitgehold door sleutel-op-de-deurfirma’s en aannemers die bij de uitvoering grotere marges kunnen genereren. Architecten mogen als gevolg van hun monopolie echter geen verdiensten hebben op uitvoeringen. NAV pleit dan ook voor een aanpassing zodat architecten meer commerciële vrijheid en slagkracht krijgen en hun economische rentabiliteit kunnen verbeteren.
Daarnaast krijgen architecten vaak alle verantwoordelijkheid toebedeeld wanneer de overheid nieuwe regels, wetten en verplichtingen maakt. Een geactualiseerd monopolie zou al die taken en verantwoordelijkheden voor de architecten moeten specifiëren en aanpassen aan de huidige bouwrealiteit. In die zin is er nood aan een aangepaste architectenwet die de dubbelzinnige houding van de overheid t.o.v. de architect wegwerkt. Architecten krijgen van de overheid immers een taak van openbare orde, maar moeten opereren binnen een markt waar de concurrentie vrij spel heeft en de tarieven de wet van vraag en aanbod volgen.
De architect uit de wet van 1939 is een heel andere dan vandaag
Het moge duidelijk zijn dat het beroep van architect helemaal niet te vergelijken is met dat van een notaris. Beide beroepen krijgen van de wetgever een taak toebedeeld die het algemeen belang dient. Maar het beroep van notaris heeft een verregaande modernisering doorgemaakt toen de overheid in 2000 schoon schip maakte met de Ventôsewet, die nog uit de Napoleontische tijd dateerde. De overheid schiep toen een gloednieuw kader waar zowel de notarissen als hun cliënten nu de vruchten van plukken. Eenzelfde update is nu nodig voor de wet uit 1939, die het monopolie van architecten regelt.
Ten slotte moet ook de overheid het goede voorbeeld geven. Aanbestedingen komen in alle sectoren voor, maar uit een onderzoek in 2015 van adviesbureau Ecorys i.o.v. blijkt dat architectenkantoren per aanbesteding gemiddeld 23.000 euro moeten investeren. De slaagkans is nochtans gering: 73 % van die deelnames levert geen enkele opdracht op, en 8% van de procedures wordt stopgezet. Zolang de overheid aan de lastenzijde het beroep van architect blijft verzwaren zonder dat er navenante compensaties komen, maakt ze zich medeplichtig aan de uitverkoop van onze sector. Of kent u een notaris die in een wedstrijd al een akte opmaakt alvorens hij de opdracht heeft gekregen? Of drie aannemers die een fundering gieten vooraleer de opdracht wordt gegund? Een boekhouder die uw boekhouding gratis opmaakt als proeve van kunnen?