Architectuurwijzer, het Euregionaal architectuurforum Maas-Rijn, organiseert op vrijdag 3 december 2010 de architectuurreis GoWestn°2. Op het programma staan bezoeken aan zes interessante projecten in Oost- en West-Vlaanderen.
Crematorium en ontvangstgebouw Heimolen (Sint-Niklaas)
Voor de begraafplaats Heimolen bij Sint-Niklaas ontwierp Claus en Kaan Architecten dit crematorium en ontvangstgebouw. De gebouwen zijn als het ware elkaars spiegelbeeld, wat zich ook heeft doorgezet in de materiaalkeuze en de detaillering. Zo wilden de architecten toch enige verwantschap creëren, want uit praktische en milieutechnische redenen zijn de ceremonieruimte en het crematorium zo ver mogelijk van elkaar verwijderd.
De vloer en de wanden van het ontvangstgebouw zijn tot een hoogte van zes meter gemetseld in een lichte steen. Het dak is ruim twee meter dik, en het gebouw is in totaal ongeveer negen meter hoog. Dit om te vermijden dat het gebouw er als een archetypisch crematorium zou uitzien (met een oven en een schoorsteen). De gevel van het crematorium is bekleed met crèmekleurige prefab geprofileerde betonelementen van 1 bij 1 meter. De drie ovens bevinden zich in een voor nabestaanden toegankelijke ruimte. Zowel de stalen omkleding van de ovens als de gietvloer zijn in hoogglans wit uitgevoerd. Het hele interieur staat in het teken van een sobere en passende rouwbeleving.
Winkel- en wooncentrum K (Kortrijk)
In het hart van de Kortrijkse binnenstad werd op 11 maart het gloednieuwe woon- en winkelcentrum K geopend. Met z’n 35.000 vierkante meter is K het grootste overdekte winkelcentrum van West-Vlaanderen. Naast een negentigtal winkels telt het complex ook veertig woonsten en een ondergrondse parking voor 1050 auto’s en 450 fietsen. Het ontwerpersduo Robbrecht en Daem tekenen de plannen voor dit grootse project.
Het gebouw is een mengeling van moderne architectuur en duurzame constructiematerialen.
Op architecturaal gebied spreekt vooral het centrale plein tot de verbeelding. Een grote koepel uit staal en 3.300 vierkante meter glas laat er een maximale hoeveelheid daglicht binnenvallen.
Het complex is daarenboven voorzien van de nieuwste communicatiemiddelen. Naast de twintig vierkante meter grote LED-walls waarop de bezoekers naar ForumTV kunnen kijken, is er ook de mogelijkheid tot interactief communiceren met de winkels via de Forum TV Touch. Via deze touchscreens krijgen bezoekers bijvoorbeeld toegang tot kortingsbonnen.
Een van de grootste uitdagingen was wellicht om het gigantische winkelcentrum op een vlotte manier met de omringende winkelstraten te verweven. Het bureau trachtte dit op diverse niveaus te realiseren. Ten eerste zijn er de verschillende in- en uitgangen die telkens uitgeven op de winkelstraten. Een deurensysteem dat volledig in de wanden kan verdwijnen moet de overgang van het nieuwe winkelcentrum naar de binnenstad en andersom zo vlot mogelijk doen verlopen. Daarnaast zijn kan men de omringende winkelstraten ook bereiken via enkele winkels.
Een laatste opmerkelijk element is de ondergrondse parkeergarage. Om deze toegankelijk te maken, werden er drie ondergrondse tunnels gegraven. Voorts gebeurt ook de aan- en afvoer van de goederen volledig ondergronds. Opdat de vrachtwagens in de leveringszone over voldoende manoeuvreerruimte zouden beschikken, werd het aantal kolommen er tot een minimum herleid. Om de ruimte toch te kunnen overspannen heeft men daarom met uiterst grote stalen liggers gewerkt.
AZ Groeninge (Kortrijk)
Dit project van architectenbureau Osar bundelt de vier bestaande Kortrijkse ziekenhuizen in één nieuw fusieziekenhuis langs de rand van de stad. Het geheel werd echter ruimer opgevat en vormt een soort gezondheidsdorp waarin de behandeling van zieken is ingebed in een uitgebreid pakket aanverwante activiteiten. De gezonde atmosfeer wordt kracht bijgezet door het rechtstreeks invallende daglicht en groendaken.
Het gebouw straalt rust uit vanwege de identieke gevelelementen, die met hun dieptewerking en lichte kleur een sober effect teweegbrengen. Het interne verkeer (patiënten, bezoekers, logistiek) gebeurt via afzonderlijke circulatieroutes. De ter plaatse gestorte vloerplaten worden gedragen door twee centrale rijen kolommen en prefab gevelelementen. Het plafond is met andere woorden volledig vlak, en alle leidingen concentreren zich in gecentraliseerde leidingschachten. Dit houdt in dat eventuele latere aanpassingen geen dure en structureel moeilijk te realiseren onderneming vormen.
Stadhuis Menen (Menen)
Het originele Menense stadhuis werd in 1782 opgetrokken naast het belfort (klokketoren) en de lakenhalle. Jarenlang gaf deze drie-eenheid de stad een historisch tintje. Dit alles werd echter verstoord door verbouwingen allerhande , die de binnenkoeren volledig deden dichtslibben en het interieur een chaotische configuratie gaven. Deze versnippering zorgde er zelfs voor dat het gebouw zijn functie als stadhuis nog moeilijk kon vervullen.
noA architecten wist de verschillende onderdelen na een bouwhistorisch onderzoek opnieuw tot een geheel samen te smeden, en dit met aandacht voor de historisch gegroeide complexiteit. Een staalstructuur met nieuwe circulatieassen tussen de twee gebouwvleugels en een betonnen structuur voor de inkom en de raadzaal zorgen voor de nodige ondersteuning. Het ontwerp is modern (vooral door de overheersende witte kleur), maar weet toch aansluiting te vinden met de traditionelere interieurelementen. Het project werd bekroond met de Renovatieprijs op de Belgische Prijs voor Architectuur.
Praktische info architectuurreis
Het vertrek is gepland om zeven uur stipt aan de parking van het cultuurcentrum in Hasselt. De thuiskomst is voorzien rond negen uur ’s avonds. Deelname aan deze architectuurreis kost 12,50 euro voor gewone volwassenen en 7,5 euro voor studenten. Reserveren kan via deze link. Let wel: uw inschrijving is pas definitief na betaling van het inschrijvingsgeld op rekening 735-0057103-55 van Architectuurwijzer vzw.
Deze architectuurreis wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van Vandersanden, Cantillana, Eternit en de Vlaamse Overheid.