Gent blijft inzetten op vlottere en veilige verbindingen voor fietsers en voetgangers in en rond de stad. Naast de Bataviabrug, aan de Oude Dokken van Gent, krijgt ook de Matadibrug in Gent een nieuwe look. Deze tweede fiets- en voetgangersbrug verbindt de Oude Dokken met de binnenstad. Het project ligt in de handen van sogent en De Vlaamse Waterweg nv.
In het verlengde van de Kraankindersstraat komt er een tweede fiets- en voetgangersbrug, de Matadibrug. Deze brug zal de oostelijke oever, waar de Schipperskaai en de Kleindokkaai al heraangelegd zijn als promenades, verbinden met de westelijke oever. Op deze oever zal binnenkort ook de Handelsdokkaai heraangelegd worden. Net zoals de Bataviabrug stond het Parijse bureau Dietmar Feichtinger Architectes in voor het ontwerp.
De Matadibrug, verwijzend naar de havenstad in Congo, wordt 110 meter lang en zes meter breed. Het architecturale zusje van de Bataviabrug zorgt voor een vlotte doorstroming en een fantastisch zicht over het projectgebied Oude Dokken. Het vaarvenster van net geen vijf meter zorgt ervoor dat vaartuigen zich vlot eronder kunnen verplaatsen.
Vaste brug
In tegenstelling tot de beweegbare Bataviabrug zal de Matadibrug een vaste en minder steile brug worden. De nieuwe brug bestaat uit onderhoudsvriendelijke, duurzame en gebruiksvriendelijke materialen. Zo krijgt ze een stalen brugdek, dat voorzien wordt van een antislipbekleding. In de brugleuningen wordt verlichting verwerkt.
De Matadibrug en Bataviabrug maken deel uit van het stadsontwikkelingsproject Oude Dokken.