Het nieuwe schoolgebouw voor Infrabel, infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen, in Brussel zal dienen voor de professionele opleiding en training van specialisten in allerhande soorten van operationeel – en onderhoudswerk aan de sporen. Atelier Kempe Thill stond in voor het ontwerp in samenwerking met het bureau Canevas uit Luik.
In het ontwerp zijn ateliers en buitenruimtes voorzien om in de praktijk te werken aan bovenleidingen, sporen, spoorwissels… Er zullen ook leerruimtes en simulatoren zijn voor het onder de knie krijgen van de elektrische en elektronische controle en het coördinatiesysteem van Infrabel. Het schoolgebouw ambieert een plek te zijn van kennisuitwisseling op het gebied van de spoorwegen. Delen van het gebouw zullen dan ook gebruikt worden als conferentiecentrum. De opening van het gebouw is gepland voor de lente van 2020.
De volumetrie van het gebouw is bepaald door zijn locatie boven een metrotunnel of eerder drie metrotunnels die samenkomen aan de noordzijde van de site. De longitudinale façades van het gebouw liggen direct boven de buitenmuren van de tunnel. Omwille van de grote overspanning tussen deze buitenmuren (meer dan 30 meter), zijn nieuwe zuilen toegevoegd in de tunnel tussen de bestaande zuilen om het gewicht op de tunnelvloer te verplaatsen. Deze keuze noopte tot complexe, progressieve studies naar een mogelijke instorting in het geval van een ontsporing van de metro. Ook diende het ontwerp te worden aangepast aan de werkomstandigheden in de metro waar interventieperiodes en ruimte strikt beperkt zijn om de vlotte circulatie van de metro’s nooit te verstoren.
Heel wat integratie- en coördinatiewerk is uitgevoerd om aan de beperkingen van de huidige energie-eisen te beantwoorden, door de complexe programmering van de kamers en de grote glazen oppervlaktes van het gebouw.