B-architecten heeft samen met OMGEVING landscape architects de ontwerpwedstrijd gewonnen voor het GO! Talent technisch atheneum in Dendermonde. Het project omvat de transformatie van het bestaande Aria-gebouw en de creatie van een nieuwbouw met klaslokalen, labo’s, werkruimtes en een sportcentrum.
GO! Talent, voorheen het Koninklijk Technisch Atheneum in Dendermonde, is een secundaire school met opleidingen in de zorg, commerciële en industriële sectoren. De school biedt plaats aan 6.000 leerlingen over een oppervlakte van 5.954 m2 aan de rand van het historisch centrum van Dendermonde.
Het ontwerp van B-architecten en OMGEVING landscape architects is opgevat als een gemeenschapscampus die niet alleen tegemoetkomt aan de hedendaagse noden van de school maar ook aan de ruimtelijke organisatie van het lokale onderwijslandschap.
Aria-gebouw bepaalt ruimtelijke organisatie
De stedelijke en architecturale analyse van de site heeft het culturele belang aangetoond van het bestaande Aria-gebouw, dat dateert uit de jaren twintig. “Zijn prachtige architectuur en tijdloze layout bepaalt de ruimtelijke organisatie van de campus en het karakter van de Begijnhoflaan, op die manier de overgang tussen de stad en de campus verbergend”, klinkt het bij B-architecten. “We hebben daarom beslist om het gebouw te laten staan en om te vormen naar onderwijsfaciliteiten voor de zorg- en commerciële richtingen."
Verbinding tussen oud en nieuw
Het nieuwe schoolgebouw aan de westelijke zijde van de site, is een structuur van drie verdiepingen hoog met voornamelijk de industriële afdelingen en sportfaciliteiten zorgvuldig samengebracht in een compact volume. De circulatiezones, opgevat als semi-openlucht ruimtes, omslaan het gebouw op elk niveau en fungeren als bemiddelaar tussen de binnen- en buitenomgeving, terwijl ze ook de klimaatcondities en het geluidsniveau temperen zowel binnen als buiten.
Alle drie de gebouwen zijn verbonden met elkaar door een continuüm van publieke en semi-publieke ruimtes. Drie centrale pleinen verbinden en isoleren tegelijk de gebouwen en creëren zo een gemeenschappelijke ruimte om te spelen en elkaar te ontmoeten.