B-architecten transformeert postgebouw Oostende tot cultuurtempel

Nog iets meer dan een jaar wachten en Oostende heeft er een nieuwe toeristische trekpleister bij. Midden 2012 moet het geklasseerde postgebouw van Gaston Eysselinck omgebouwd zijn tot een bruisend cultuurhuis. Het ontwerp van deze transformatie was in handen van B-architecten.
Nog iets meer dan een jaar wachten en Oostende heeft er een nieuwe toeristische trekpleister bij. Midden 2012 moet het geklasseerde postgebouw van Gaston Eysselinck omgebouwd zijn tot een bruisend cultuurhuis. Het ontwerp van deze transformatie was in handen van B-architecten.


(c) Christophe Van Couteren


Om van het geklasseerde voormalige postgebouw ontworpen in 1945 door architect Gaston Eysselinck een bruisend cultuurhuis te maken en maximaal te verankeren in haar omgeving stelt B-architecten voor om in het hart van het gebouw een publieke ruimte –een amfitheater- te positioneren. Onder dit plein bevindt zich de grote theaterzaal. Deze grote zaal biedt plaats aan meer dan 400 personen en is direct bereikbaar vanuit de de voormalige lokettenzaal.


Amfitheater als ontmoetingsplek

Het amfitheater volgt de dakhelling van de theaterzaal en is een open publieke ruimte bij uitstek. Deze zonrijke plek, akoestisch beschermd van het stadslawaai door de omringende gebouwen, wordt het kloppend hart van PTT-Oostende. Deze buitenruimte wordt gegarandeerd geactiveerd door de nieuwe transparante passerelles die het publiek tot in één van de polyvalente zalen of de kleine theaterzaal brengen. Rond het amfitheater bevinden zich verder de verschillende tentoonstellingsruimtes, de productie -en repetitielokalen en de kantoren. Het amfitheater wordt naast de geklasseerde lokettenzaal de ontmoetingsplaats tussen de verschillende gebruikers van PTT-Oostende : de cultuurliefhebber, de artiest, de medewerker en de technici.






(c) Christophe Van Couteren (Foto boven en onder)


Om de relatie tussen de nieuwe cultuurfabriek en haar onmiddellijke omgeving te versterken wordt het dagcafé-restaurant aan de Witte Nonnenstraat geplaatst. Bij de voorgestelde ingrepen is er maximaal rekening gehouden met de geschiedenis van het gebouw en de bestaande structuur. Belangrijk is dat bij het omvormen van een postgebouw tot cultuurfabriek de originele structuur leesbaar en ervaarbaar blijven.

    

(c) Christophe Van Couteren

Er zijn verschillende toegangen om het PTT-gebouw te betreden. De medewerkers van PTT-Oostende bepalen in tijd en ruimte, afhankelijk van de geplande activiteiten welke delen geopend of gesloten blijven, tot waar de bezoekers mogen komen. Alle gebruikers van het gebouw, publiek, kunstenaars, administratie en techniek, kunnen onafhankelijk van elkaar, elk met hun specifieke snelheid, door het gebouw circuleren, zonder contact te verliezen met de andere gebruikers maar zonder elkaar fysisch te hinderen.



Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners