Wat gebeurt er als één van 's werelds meest gerenommeerde ontwerpstudio's voor meubels en producten een complete badkamer ontwikkelt die hun persoonlijke idee van luxe weerspiegelt? AXOR daagde het Londense Barber Osgerby uit om precies dat te doen met hun campagne 'Make it yours!'. Het resultaat is 'Skyline', een concept voor een slanke, elegante badkamer in de hoek van een penthouse in Londen, waar de ruimte beperkt is, maar het gevoel van luxe ongecompromitteerd blijft. Uitgerust met Barber Osgerby's eigen AXOR One badkamerarmaturen en AXOR Universal Circular Accessoires, allemaal in een gloednieuwe matwitte afwerking, biedt Skyline een zeer persoonlijke visie die schoonheid en welzijn herinterpreteert in kleinere ruimtes.
Compacter wonen
"Het project is geïnspireerd door de trend naar compacter wonen", legt Jay Osgerby, de helft van het geprezen ontwerpduo, uit.
"Het is een verschuiving van de enorme, loungende badkamers in spastijl die we de afgelopen jaren hebben leren kennen uit het topsegment van de markt, naar een creatieve benadering van compacte ruimtes, met name in stedelijke omgevingen. De badkamer van zeven vierkante meter, die is ontworpen als onderdeel van een penthouse in Londen en die de voorkeur geeft aan natuurlijk licht om het gevoel van ruimtelijkheid te maximaliseren, heeft een raam van vloer tot plafond en een groot dakraam boven de douche. Het gaat erom slim om te gaan met de ruimte, door het te overspoelen met licht en uitzicht te bieden."
Kleur speelt een belangrijke rol
In het Skyline-concept speelt kleur de hoofdrol, hoewel Barber Osgerby is afgeweken van de huidige trends in hun doordachte gebruik ervan.
"De tendens is vaak, vooral op dit moment, dat je één muur in één kleur schildert, een andere muur in een andere kleur laat en een grote foto op de andere muur plaatst. En in een compacte ruimte werkt dat niet echt.", merkt Osgerby op.
Als alternatief kozen de ontwerpers voor een all-over monochroom groen, gemaakt met tegels uit hun Primavera-collectie voor Mutina. De rustgevende toon van de tegels vervult meerdere rollen. In termen van kleurtheorie is groen duidelijk de meest rustgevende kleur. Het is een verwijzing naar de natuur. Maar tegelijkertijd geeft het ons in dit geval de mogelijkheid om één palet te hebben dat de hele ruimte verenigt.
Zuiverheid, eenvoud en kalmte
Het groen van de tegels zorgt voor een opvallend visueel contrast met de volledig nieuwe matwitte oppervlakteafwerking van de AXOR One-armaturen en AXOR Universal Circular-accessoires. Geselecteerde producten uit de collectie en het accessoireprogramma zijn ook verkrijgbaar via de AXOR Signature Service in een reeks kleurafwerkingen, allemaal samengesteld door Barber Osgerby.
"Met AXOR One hebben we genomen wat echt nodig is en er het meest verfijnde object van gemaakt dat we maar kunnen bedenken," merkt Osgerby op, "en voor ons is de afwerking Matt White eigenlijk een voorbeeld hiervan in termen van puurheid, eenvoud en kalmte. In de context van de badkamer is wit al lang synoniem voor hygiëne en reinheid, en de Matt White afwerking brengt deze associaties over in de AXOR One armaturen."
Megatrend individualisering
Kleurkeuze staat centraal in de megatrend individualisering die de AXOR-campagne 'Make it yours!' onderzoekt. De mogelijkheid om de Matt White afwerking in de hele badkamer te gebruiken, zoals Barber Osgerby heeft gedaan met hun Skyline concept, maakt een echt geïndividualiseerde expressie mogelijk, zonder compromissen: Matt White verschijnt niet alleen op alle armaturen, van wastafelkraan tot douchepijp tot thermostaatmodule, maar ook op alle accessoires, van handdoekhaakjes tot planchetten tot spiegels en de AXOR afvoer.
Het resultaat is een uniforme esthetiek in dienst van het algemene gevoel van rust dat de ontwerpers wilden creëren: "Er is altijd gesproken over de badkamer als een heiligdom," zegt Osgerby. "En ik heb niet het gevoel dat dat echt weg is. Deze ruimtes zijn een van de weinige ruimtes die je een toevluchtsoord bieden voor de gekte van het leven."
Harmonieuze ruimte
Het Skyline badkamerconcept, een harmonieuze ruimte van subtiele schoonheid die een toevluchtsoord biedt uit de drukke metropool, spreekt rechtstreeks tot Osgerby's persoonlijke idee van luxe. In de woorden van de ontwerper: "Luxe is tijd, vooruitgang, ruimte en reizen. En sommige van die dingen kunnen we hier krijgen. Het idee dat je jezelf kunt terugtrekken, dat je tijd en ruimte hebt om na te denken - dat is luxe."
En hoe speelt personalisering een rol in dit idee van luxe als welzijn? "Osgerby: "Als je het geluk hebt je eigen omgeving te kunnen creëren, dan leef je in je eigen schilderij, in je eigen kunstwerk. En hopelijk, als je blij bent met wat je hebt gecreëerd, kun je je tevreden voelen, wat natuurlijk betekent dat je kunt ontspannen."