Het ontwerp voor het Centrum voor Traditionele Muziek in Bahrein van architectenbureau OFFICE Kersten Geers David Van Severen werd op de Belgian Building Awards bekroond met de International Award. Volgens de jury integreert het project zich in het bestaande dichtbebouwde weefsel en volgt het de stedenbouwkundige en cultureel architecturale opzet van de typische bebouwing in de medina. Alles draait hierbij om een evenwicht tussen openheid en intimiteit, tussen licht en beschutting, tussen afscherming en verwondering.
Dar Al Jinaa is een gebouw dat deel uitmaakt van een project van stedelijke vernieuwing in Bahrein. De ambitie is om de gemeenschap van parelvissers en hun muzikale en culturele tradities een publieke aanwezigheid te geven in het oude stadsweefsel. Elk project bestaat uit de renovatie van een bestaande Dar (‘huis’) en de bouw van een nieuwe Majlis (‘collectieve ruimte’). Deze zullen worden gebruikt voor traditionele muziekvoorstellingen en artistieke residenties. De gebouwen bestaan uit een eenvoudige structuur van ronde betonnen kolommen en platforms. Perimeters van beglaasde vouwdeuren, voorzien van geperforeerde houten luiken, creëren intieme interieurs op de plateaus. De trappen, sanitaire ruimtes en technische installaties zijn ontworpen als meubelstukken op de randen van de plateau’s. De volumes zijn overtrokken met een naadloos, stalen gordijn, die als zonnewering dient en de gebouwen transformeren in gesluierde objecten, die uitsteken boven het stedelijke doolhof. Wanneer het gebouw in gebruik is, wordt de sluier opgelicht om voorbijgangers een glimps te gunnen van de voorstellingen die binnen plaatsvinden.
Dialoog tussen westerse en lokale bouwmethodes
“Het project vindt zijn uiteindelijke verwezenlijking in een dialoog tussen westerse en lokale bouwmethodes”, klinkt het bij de ontwerpers. “In samenwerking met lokale partners: ingenieurs, aannemers en ambachtsmannen is een project ontwikkeld dat deze specifieke kennisdomeinen samenbrengt. In nauwe samenwerking zijn we er dus in geslaagd onze 'Europese' bouwmethoden aan te passen aan het lokale vakmanschap en de bouwwijze van Bahrein. Dit stelde ons ook in staat om een gebouw te bouwen met lokale arbeid en lokaal geproduceerde bouwmaterialen. Dit kwam niet alleen ten goede aan het bouwproces, maar hielp ook om het project verder te integreren in zijn dichte, historische stadsweefsel. Door deze intense samenwerking met lokale ambachtslieden, muzikanten en het ministerie van Cultuur is het project goed ontvangen door de gemeenschap en wordt het gezien als onderdeel van een culturele opleving van een oud dicht stadsweefsel.”