Beekkantplein: van onveilige, grauwe zone tot groene en aangename ontspanningsplek (grue. & vvv)

De gemeente Sint-Jans-Molenbeek heeft van de administratie Urban.brussels een stedenbouwkundige vergunning gekregen voor de volledige heraanleg van het Beekkantplein. De omgeving van metrostation Beekkant wordt een volwaardig groen stadsplein. Er komt ook een gloednieuwe busterminal, 41 extra fietsenstallingen, 110 extra bomen en sport- en speelinfrastructuur. Het ontwerp is van de Brusselse bureaus grue. en vvv.

Vandaag is het Beekkantplein, aan de gelijknamige metrohalte, een grauwe en weinig uitnodigende zone die omgeven is door grote woontorens. Uit een participatief proces bleek dat de buurtbewoners effectief groene ontspanningsruimte missen en het onveilige en chaotisch auto- en busverkeer beu zijn. De gemeente Sint-Jans-Molenbeek besliste om het plein opnieuw aan te leggen en om te vormen tot een groene ontspanningszone. De verkeerssituatie rondom het plein wordt aangepakt.

Bomen en een stadstuin

De plannen van het gemeentebestuur hebben nu definitief groen licht gekregen van de gewestelijke administratie Urban.brussels. Op het vernieuwde Beekkantplein komt een voetgangerszone met sport- en speelinfrastructuur, zitbanken en ander stadsmeubilair. Op die manier wordt er ingespeeld op de nood aan meer ontspanningsruimte in de dichtbevolkte wijk. Om het veiligheidsgevoel te verhogen, komt er extra straatverlichting.

De bewoners uit de woontoren kunnen hun groene vingers binnenkort uittesten in een nieuwe stadstuin. Het aantal bomen stijgt van 40 naar 150 en verschillende wadi’s zullen het plein overstromingsbestendig maken. De helft van de zone wordt volledig waterdoorlaatbaar. Het regenwater zal zo extra goed kunnen insijpelen in de bodem.

Nieuwe verkeerssituatie

Op vlak van openbaar vervoer komt er een aparte busterminal. De bussen zullen vlak voor het metrostation stoppen, waardoor in- en uitstappen veel veiliger wordt. Door de herinrichting zal de verkeerssituatie voor voetgangers en fietsers veiliger zijn. Het aantal fietsstallingen stijgt, zodat er in de toekomst dubbel zoveel plaats is om je fiets te parkeren.

De heraanleg wordt uitgevoerd door het gemeentebestuur en gefinancierd door het Brussels gewest via het Duurzaam Wijkcontract Rondom Westpark en het Stadsvernieuwingscontract Weststation. Het totale kostenplaatje bedraagt 3 miljoen euro.

Bron: Kabinet Ans Persoons
Deel dit artikel:
Onze partners