BEELD/VERHAAL. Fondazione Prada in Milaan door OMA (Gie Bresseleers)

Op 6 januari gaan de drie koningen Balthasar, Melchior en Caspar op bezoek met wierook, goud en mirre. Maar in Milaan verwelkomen Miuccia Prada and Patrizio Bertelli iedereen met een permanent gouden randje. De Fondazione Prada is er gehuisvest in een oude jeneverstokerij uit 1900 met een ongewone diversiteit aan industriële gebouwen. Tussen de 7 bestaande plaatst OMA van Rem Koolhaas 3 nieuwe: een tentoonstellingspaviljoen, een cinema en een toren. De eerste twee zijn in 2014 voltooid.

Blikvanger is de vier verdiepingen hoge Haunted House. De buitenzijde is volledig bekleed met 14-karaat gouden platen. De toegang loopt via bochten, deuren en trappen. De eerder kleine ruimten zorgen er voor een intieme ruimtelijke schaal.

De Cisterna bevatte vroeger drie enorme waterreservoirs voor het distilleren van de drank. Ze lijkt met de binnenpreekstoelen en buitenbalkons eerder een religieuze dan een industriële omgeving. Er is ook Bar Luce ingericht door filmregisseur Wes Anderson. Plafond, wanden en meubelen refereren  naar de Milanese cafés uit de jaren 1950-1960.

Nieuwe gebouwen

Het Podium is het centrum van de site. Gebouwd rond een bestaand gebouw, combineert het twee volumes: een volledig kolomvrije, beglaasde tentoonstellingsruimte en daar bovenop galerieruimten bekleed met aluminium schuim. Eenvoudige variabelen maken elke expositieruimte juist iets anders.

De Cinema is een alleenstaand gebouw: met spiegels bekleed en deels verzonken. Grote vouwdeuren verbinden de binnenruimte met het binnenplein. Podium en Cinema verdelen de buitenruimte in een serie kleine binnenplaatsen, soms vlak, soms in helling.

De Torre telt 9 verdiepingen. Hij is een stapeling van rechthoekige tentoonstellingszalen. Hij heeft een wisselend uitzicht ofwel panoramisch op de stad ofwel door smalle ramen op de site.  Elke volgende vloer is 1 m hoger dan de onderliggende en heeft zo een onverwacht effect op de kunstwerken.

Materialen

De Fondazione is geen renovatie- of erfgoedproject. Nieuw, oud, horizontaal, verticaal, breed, smal, wit, zwart, open en gesloten. Ze worden niet gescheiden en smelten ook niet samen. Ze vormen een evenwaardig ensemble. Deze architectuur levert vele ruimtelijke variaties, complex, attractief, kunstzinnig, geanimeerd,… Ze verplicht kunstenaars en onderzoekers om een plaatsgebonden creatie te tonen.

De oude fabrieksgebouwen hebben nieuwe afwerkingen, maar behouden hun industrieel karakter. Terwijl de nieuwe gebouwen toch met moderne materialen en technieken werden gebouwd hebben ze een gelijkaardig karakter. Zo werken oud en nieuw naadloos samen. We merken niet of we nu in een nieuwe of oude omgeving staan.

Kunststad

Het meest bijzondere is hoe het licht op de gouden beplating de hele omgeving aansteekt. Als het licht verandert, merken we dat onmiddellijk doorheen het hele complex.

Sinds 1993 onderzoekt de Fondazione artistieke en intellectuele perspectieven om de veranderingen in de wereld te begrijpen. Of je het waardeert of niet, hier zorgt de kruisbestuiving tussen een wispelturige kunstcollectie en een uitdagende architectuur voor een kleine kunststad.

Deel dit artikel:
Onze partners