Na een grondige renovatie door Goedefroo + Goedefroo Architecten is een oude NMBS-loods in Kortrijk vandaag de thuisbasis van Hangar K, een co-creatiehub voor starters, ondernemers en gevestigde ondernemingen. Het flexibele wandensysteem creëert de illusie van één open werkruimte waar ondernemers elkaar kunnen leren kennen en samen hun groeiambities kunnen realiseren. Het project is een van de zes genomineerden in de categorie Build2Work van de Belgian Building Awards, die op donderdag 3 maart tijdens BATIBOUW worden uitgereikt.
In de aanloop naar de Belgian Building Awards zet intsite.be de zes genomineerden in de categorie Build2Work in de kijker. We sluiten af met Hangar K van Goedefroo + Goedefroo Architecten in Kortrijk
De bestaande sheddakstructuur van de loods vormde de basis voor het ontwerp van Hangar K. Onder het laagste punt van dat dak werd telkens een flexibel wandensysteem voorzien waarmee bedrijven of ondernemers hun eigen werkzone kunnen afbakenen. Die aanpasbare wanden zorgen zo voor voldoende afscherming van de individuele werkplek, maar maken het tegelijkertijd mogelijk de ruimte als één werkplaats te laten aanvoelen. Aan de achterzijde van het gebouw werd een oude interne treinbedding door middel van de verplaatsbare wanden ingevuld met vergaderruimtes. Ze doen denken aan oude treinwagons. De wanden werden ook gebruikt om extra afzonderingsplaatsen, zoals skype corners en thinking walls, verspreid over de werkvloer te installeren.
Het flexibele wandensysteem zorgt ervoor dat er plaats afhankelijk gewerkt kan worden: voor elke taak is er een geschikte ruimte. Daarbij zijn de ruimtes niet alleen visueel, maar ook akoestisch afgezonderd. De geperforeerde multiplexplaten zijn namelijk zo ontworpen dat ze bijdragen aan een goede ruimteakoestiek en daarmee aan een beter werkcomfort.
Dwars door de flexibele kantoorruimtes loopt een ‘gidsend spoor’ dat – naast de verscheidene werkplekken van elkaar scheiden - informele ontmoetingen met andere ondernemers aanmoedigt. Om deze functie nog extra te stimuleren, werden onder meer kitchenettes, zithoeken en printlokalen langs het spoor geplaatst.
Tijdens de renovatie werden de bestaande structuren van de loods zoveel mogelijk gerestaureerd en in ere gehouden. Zo werden het metselwerk en de betonnen dakcassettes behouden en werd de vloer vernieuwd met industrieel beton. De transparante panelen voor de ‘vergaderwagons’ en de houtelementen op de verplaatsbare panelen trachten een warme en huiselijke sfeer toe te voegen aan het verder industriële geheel. De oude laad- en lospoorten werden – om het concept van openheid te bewaren - vervangen door beglaasd schrijnwerk dat als een poort achter de volledige gevel werd geplaatst om het karakter van de oude poortopeningen te vrijwaren.
De erfgoedwaarde van het voorplein van de loods bleef eveneens bewaard. De loskade wordt gebruikt om de toegang tot zowel Hangar K als de aangrenzende fuifzaal te organiseren. De delen van de loods die niet door kantoren worden ingepalmd, werden door JC Tranzit namelijk inricht als jeugdcentrum en een ruimte voor Urban Sports. Aan de achterzijde van het gebouw zijn openingen aangebracht die een mooi uitzicht bieden op de nieuw aangelegde spoorwegtuin.
Hangar K is ook een duurzaam gebouw. Naast het gebruik van de herbruikbare flexibele wanden werden de oude dakpannen en lichtstraten van de loods tijdens de renovatie vervangen door geïsoleerde panelen en transparante lichtstraten. Ook de dikke spouwmuren en de vloer werden volledig geïsoleerd. Daarnaast zijn vloerverwarming en stralingspanelen – die samen met de ventilatiekanalen naast de dakgoten lopen – aangewend. Hangar K werd tevens verbonden met de andere gebouwen rondom het voorplein met een warmtenet en wordt zo verwarmd met restwarmte uit die gebouwen.