Benjamin Van Rompaey (Tarkett): 'Transparantie is key bij duurzaamheidslabels'

In de whitepaper die Architectura binnenkort uitbrengt over de communicatie van en naar architecten, laten we ook de architecten zelf hun licht schijnen op de resultaten van de enquête uitgevoerd door PXL. Benjamin Van Rompaey, marketing manager bij Tarkett, zoomt in op het gebruik van duurzaamheidslabels. "Wij moedigen klanten aan zelf kritisch verder te kijken dan de criteria", zegt hij. 

Bouwmaterialen spelen een belangrijke rol bij het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen en gebouwlabels. Aan de inkoopzijde is er een groeiende uitdaging om eenvoudig duurzame producten te identificeren.

Productlabels - van ecolabels tot milieucertificeringsprogramma's – helpen klanten bij het maken van weloverwogen keuzes. Is het materiaal milieuvriendelijk? Hoe wordt het geproduceerd - ook rekening houdende met sociale aspecten? Wat is de samenstelling? Wat is de impact op de levenscyclus? enz.

Veel labels zijn onafhankelijk en stellen strenge normen om klanten bewust producten te laten kiezen. Toch is het interessant om de geloofwaardigheid van het achterliggende systeem te onderzoeken. Is het ecolabel gericht op de duurzaamheidsimpact vanuit een levenscyclusperspectief? Zijn de normen gepubliceerd en transparant? Heeft het ecolabel een onafhankelijke verificatie van de criteria?

Sommige ecolabels controleren niet of producten aan alle criteria voldoen en baseren hun beoordeling op een eigen verklaring van de producent. Zonder onafhankelijke verificatie van producten en hun toeleveringsketens zijn ecolabels geen geloofwaardige maatstaf voor duurzaam inkopen. Wij moedigen klanten aan zelf kritisch verder te kijken dan de criteria.

Duurzaamheidslabels en -certificeringen zijn ook een manier om “greenwashing” aan te pakken, maar alleen als ze geloofwaardig zijn. Sommige branchelabels of zelfs onafhankelijke labels verzamelen beperkt bewijs om hun beweringen te staven. Transparantie is daarom de sleutel.

Benieuwd naar meer? In opdracht van Architectura onderzocht Expertisecentrum Innovatief Ondernemen van Hogeschool PXL het communicatiegedrag van architecten aan de hand van een enquête die door 553 architecten werd ingevuld. Tijdens een interactief webinar op dinsdag 20 oktober lichten we de belangrijkste resultaten toe en gaan we hierover in debat met enkele architecten, fabrikanten en onafhankelijke experts. Schrijf je hier in. 

Deel dit artikel:
Onze partners