Steden groeien op een organische manier. Door de eeuwen heen hebben stadscentra de meest uiteenlopende infrastructuren ontwikkeld, die de vereisten van hun burgers, bedrijven en bezoekers weerspiegelen. Naarmate ze groeiden, veranderden innovaties zoals het openbaar vervoer, de auto en het internet onze manier van leven. De meest recente evolutie, het tijdperk van de slimme stad, maakt gebruik van het zogenaamde Internet of Things (IoT) om het dagelijks leven van burgers te verbeteren. Schréder legt uit waarom interoperabiliteit zo belangrijk is voor slimme steden.
Straatverlichting bestaat ondertussen al meer dan een eeuw en vormt geen uitzondering op deze veranderingen, die verlichting naar een nieuw tijdperk van beheer op afstand en energieoptimalisatie loodsen. Achter elk slim verlichtingssysteem zit een Central Management System (CMS), zoals Schréder EXEDRA. Schréder ontwikkelde het EXEDRA-systeem dat simpel, modulair, automatiserings-gestuurd, robuust en technologisch betrouwbaar is. Dit systeem beschikt over eigenschappen die stuk voor stuk elke oplossing op de markt zou moeten kunnen voorleggen. Wat betekent modulair en waarom moeten steden altijd kiezen voor interoperabele oplossingen?
Waarom modulair?
Steden vormen de natuurlijke bakermat van innovatie. Managers moeten dan ook op zoek gaan naar infrastructuursystemen die nieuwe mogelijkheden openen in plaats van ze te beperken. Modulariteit betekent dat bestaande verlichtings- en beheerapparatuur naadloos kan worden geïntegreerd met nieuwe aankopen en Schréder EXEDRA zelf.
Zowel overheden als burgers erkennen de vele voordelen van interoperabiliteit. In de strategie voor een interoperabel Europa van de EU wordt benadrukt dat interoperabiliteit in de openbare sector ‘belangrijke mogelijkheden biedt voor de efficiëntie van de openbare sector, economische groei, klantentevredenheid en innovatie’. En aangezien steden het voortouw nemen in de strijd tegen de klimaatverandering, is het zonde om nieuwe apparaten te kopen in plaats van de bestaande te integreren.
Samenwerking is de sleutel tot een duurzame toekomst. Armaturen, sensoren, glasvezelnetwerken, laadpunten voor elektrische voertuigen (EV), beveiligingssystemen, kabels en nutsvoorzieningen: ze bestaan geen van allen los van elkaar. Een slimme stad is per definitie een geconnecteerde stad. Echt modulaire, interoperabele IoT-systemen kunnen aan alles worden gekoppeld, van bestaande armaturen tot EV-laadpunten. Met Schréder EXEDRA hebben we klanten oplossingen op maat aangeboden, van een platform dat bestaande IoT-systemen koppelt, tot nieuwe armaturen en apparaten die kunnen worden geïntegreerd in bestaande straatverlichting die niet van Schréder is.
Toekomstbestendig voor groeiende steden
Momenteel woont meer dan de helft van de wereldbevolking in stedelijke gebieden. De VN verwacht dat 68% van de bevolking tegen 2050 in een stad zal wonen. De steden moeten deze groei dan ook aankunnen. Het grote voordeel van een open, interoperabel systeem is dat het toekomstbestendig is.
Systemen zoals Schréder EXEDRA bestaan dankzij normen die worden ondersteund door grote gemeenschappen en allianties, zoals TALQ. TALQ werd opgericht in 2012 en biedt een wereldwijd aanvaarde interfacenorm voor apparaatnetwerken in slimme steden, ondersteund door een consortium van leveranciers van slimme buitenverlichting, waaronder Schréder.
Interoperabele systemen kunnen ook gemakkelijker worden geïntegreerd. Stel dat de stad een bestaand CMS-systeem heeft dat de werknemers al door en door kennen. Ze willen meer apparaten toevoegen, maar het IoT-platform zelf wordt erg traag en kan onmogelijk worden verbeterd zonder een volledige re-architectuur. Maar er is een andere, meer modulaire manier.
Interoperabiliteit betekent dat de CMS-leverancier een IoT-oplossing kan aanbieden die hun apparaten verbindt met een platform zoals Schréder EXEDRA via een TALQ Cloud-to-Cloud bridge, of iets vergelijkbaars. Dankzij deze plug-and-play-oplossing kunnen ze een geavanceerd IoT-platform combineren met de vertrouwdheid van het bestaande CMS, waardoor proceswijzigingen en opleidingskosten beperkt blijven en de functionaliteit sterk wordt verbeterd.
Open, interoperabel, londen
De Borough of Haringey ligt net ten noorden van het centrum van Londen en verstrekt diensten, waaronder straatverlichting, aan de 270.000 inwoners. Nadat Haringey Council de voorbije tien jaar was overgeschakeld naar ledverlichting en heel wat energie- en financiële besparingen had gerealiseerd, wilde de wijk de IoT-mogelijkheden onderzoeken en werd er voor een slimme verlichtingsoplossing van Schréder EXEDRA gekozen.
Met bijna 20.000 armaturen en verkeersborden van verschillende fabrikanten hadden ze een systeem nodig dat echt interoperabel was. De uitdaging bestond erin om paden te creëren voor communicatie, het delen van gegevens en een verbeterde zichtbaarheid vanuit meerdere verbonden eindpunten die de smart city-doelstellingen van Haringey – zowel de onmiddellijke als die op langere termijn – konden ondersteunen.
Door gebruik te maken van het open protocol van TALQ slaagden we erin echte interoperabiliteit tot stand te brengen tussen Schréder en controllers en apparatuur van derden in de hele wijk. We verzamelden uitgebreide en waardevolle inzichten en ondersteunden de integratie met software van derden voor het onderhoud en de energierapportering. Haringey creëerde een interoperabele ‘fygitale’ basis, waarbij technologieën op elkaar werden afgestemd en het delen en analyseren van gegevens mogelijk werden gemaakt.
Dit is de doorslaggevende factor geweest bij Haringey's indrukwekkende vermindering van de koolstofuitstoot met 69%, wat op zijn beurt een grote rol speelt bij het bereiken van de nuluitstoot in Londen. De inwoners zijn tevreden en de straten zijn goed verlicht.
Flexibel, wendbaar, veilig
Een open en interoperabel systeem houdt in dat klanten niet vastzitten aan één fabrikantgebonden technologie omwille van compatibiliteitsproblemen. En dat heeft op verschillende manieren een rechtstreeks positief effect op de duurzaamheid van de stakeholder.
Stakeholders kunnen zich focussen op het vernieuwen en vervangen van onderdelen, waardoor de kosten sterk dalen en de impact op het milieu afneemt. Idealiter zijn de armaturen voorzien van universele aansluitingen waarop controllers van derden kunnen worden aangesloten en naadloos kunnen werken. Het CMS moet ook controllers van derden kunnen integreren. Aan de stakeholder dus de keuze of hij zijn armaturen behoudt, nieuwe controllers aansluit, ze integreert met systemen van derden (zoals assetmanagementsystemen) of een of meerdere van deze functies combineert. Dit verlaagt de totale kosten en maakt een geleidelijke overgang naar de status van slimme stad mogelijk.
de mensen, de planeet, de leveranciers: iedereen heeft er baat bij
Interoperabele systemen komen zowel steden, inwoners als de planeet ten goede. Ze bieden een toekomstbestendige, veilige manier om apparatuur te verbinden, te bedienen en te monitoren. Volgens Statista zijn er wereldwijd ongeveer 15,14 miljard IoT-apparaten verbonden, wat overeenkomt met iets minder dan twee keer de wereldbevolking. In een open systeem kunnen openbare instellingen elk datapunt benutten: het is mogelijk om gegevensbronnen eenvoudig te integreren en betere beslissingen te nemen op basis van het daadwerkelijke gebruik.
Bezoekers en inwoners kunnen rekenen op een aantrekkelijke omgeving na zonsondergang. Veiligere, goed verlichte straten (wat niet hetzelfde is als felverlichte straten) maken een stad aantrekkelijker en geven lokale bedrijven een heuse boost. De integratie van bestaande apparatuur in plaats van nieuwe te installeren, zorgt bovendien voor minder hinder in de straten.
Daarnaast betekenen interoperabele systemen een grote sprong voorwaarts voor de planeet en de circulaire economie. Een doeltreffend beheer verlengt de levenscyclus van apparatuur. Wereldwijd zijn er bijna 350 miljoen armaturen en slechts 50% daarvan maakt gebruik van LEDs. Hoewel slimme armaturen aan een opmars bezig zijn, vertegenwoordigen ze wereldwijd nog steeds slechts een klein percentage van alle lichtpunten. Aangezien ledverlichting een energiebesparing van ongeveer 70% oplevert en een slimme lamp het verbruik van ledarmaturen gemiddeld met nog eens 30% terugdringt, mogen deze energiebesparingen niet onbenut blijven. Ze zullen immers van cruciaal belang zijn om de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen en om het budget voor andere slimme scenario's te verhogen.
Modulair maakt het mogelijk
Verbinding met overheids- en nutsinstellingen kan de ruggengraat vormen van een meerlagige informatiedatabase. Van daaruit kunnen steden hun infrastructuur verbinden met een slim ecosysteem dat hun burgers beter kan ondersteunen. De verlichting veranderen zonder de armaturen zelf te moeten vervangen, is een enorm voordeel voor steden die het dagelijks leven willen verbeteren en tegelijkertijd willen bijdragen tot het behalen van de klimaatdoelstellingen.