Volgens nieuw onderzoek van VELUX, let de helft van de eigenaars van woningen (51% van de ondervraagde mensen) op de duurzaamheid van de materialen die ze gebruiken voor hun woningrenovatie, maar blijft betaalbaarheid de eerste prioriteit voor 71% onder hen.
VELUX, het dakvenstermerk, publiceert vandaag de resultaten van een nieuwe enquête omtrent het gedrag en het bewustzijn van de Belgen rond woningrenovaties en de duurzaamheid hiervan. Deze peiling, waarbij 1000 volwassenen in België ondervraagd werden, maakt duidelijk dat het gedrag van de Belgen verschilt als het gaat om woningrenovaties duurzamer te maken.
Meer dan de helft van de Belgen koopt tweedehands meubilair
Hoewel de helft van de ondervraagde huiseigenaren (51%) de voorkeur geeft aan duurzame producten, verandert meer dan 38% van de geïnterviewde zijn decoratie elk jaar. De huurders overtreffen de eigenaars zelfs met 4%. Dit cijfer wordt ook bevestigd door de meest recente officiële statistieken, waaruit blijkt dat de uitgaven van Belgische gezinnen voor de inrichting van hun woning in 2020 met 30% zijn gestegen.
De consumenten worden zich steeds meer bewust van de betekenis van "fast fashion" en het effect daarvan op het milieu, maar er lijkt ook behoefte te ontstaan aan meer transparantie over het effect van woningrenovaties op het milieu. Door consumenten te informeren over de duurzaamheid en de oorsprong van producten, kunnen detailhandelaars hen helpen om hier bewustere keuzes in te maken.
De meerderheid (73%) van degenen die bij renovatie en inrichting wel degelijk duurzaamheid voor ogen houden, tracht items te hergebruiken in de woning. Meer dan de helft probeert te 'upcyclen'(65%), en probeert om vintage of tweedehands te kopen. Nu upcycling van een groeiende populariteit geniet, wordt het cruciaal dat consumenten duurzame, degelijk gebouwde artikelen kunnen kopen die de tijd doorstaan zonder de planeet te belasten.
Aankondiging productverbeteringen
Het onderzoek is een vervolg op de aankondiging van VELUX i.v.m. de productverbeteringen die deel uitmaken van zijn lange termijn duurzaamheidsstrategie. Tegen 2030 zal 50% minder CO2 nodig zijn om een dakvenster te produceren. De verpakking zal plasticvrij zijn, vervaardigd van 100% recycleerbaar en enkelvoudig materiaal. Nieuwe aspecten zullen de koolstofafdruk van VELUX-dakvensters verder helpen verminderen. Bovendien werkt VELUX samen met bosbeheerpartners met FSC- en PEFC-certificaat die instaan voor bescherming van biodiversiteit en voor het voortbestaan van de bossen waar zij hun hout vandaan halen.
Aangezien de meeste mensen meer dan 90% van hun tijd binnen doorbrengen, houdt duurzaamheid in woningverbetering méér in dan esthetica. Woningrenovatie biedt een schitterende opportuniteit om meer natuurlijk licht binnen te brengen en de luchtkwaliteit te verbeteren: twee elementen waarvan we weten dat ze bijdragen tot het welzijn. Een VELUX-dakvenster kan meer dan drie decennia meegaan en kan indien nodig geüpgraded worden om welzijn te creëren voor mensen én voor de planeet.