Op maandag 25 november was het verzamelen geblazen in het prachtige gebouw van Confederatie Bouw Limburg voor een seminarie over de ideale BIM-workflow. Organisatoren KUBUS en Confederatie bouw Limburg schotelden een zaal vol aannemers, onderaannemers en architecten boeiende praktijkvoorbeelden voor met tips & tricks.
Vijf jaar geleden kwam de term BIM weinig tot niet aan bod in het Belgische bouwlandschap. Anno 2019 is de vraag naar een gestandaardiseerde manier van samenwerken duidelijk. Het bouwproces en het uiteindelijke gebouw naar een hoger niveau tillen samen met verschillende partijen: dat is de BIM-filosofie. Maar hoe begin je eraan? En waarom zou je uberhaupt bimmen? BIM-evangelisten van dienst Sien van der Have van Jansen Building Company en Jan De Schepper van Deltha deden hun overtuigde ervaringen uit de doeken tijdens een boeiend seminarie.
BIM-upgrade
De BIM-trein is vertrokken en bij Jansen Building Company hebben ze ‘m niet gemist. De aannemer in hoogste categorie stelt als familiebedrijf 350 personen te werk en hanteert een exemplarische BIM-workflow. Het bouwbedrijf draagt door zijn verschillende divisies soms de pet van hoofdaannemer, soms die van onderaannemer. Sien van der Have, BIM-manager bij Jansen, merkt een positieve BIM-evolutie in de aannemerij, maar voornamelijk onderaannemers staan sceptisch tegenover het BIM-verhaal. Nochtans kan het hen heel wat voordelen bieden, vindt van der Have. Maar alles start bij de wil van de medewerkers. “Iedere nieuwe werknemer bij Jansen krijgt de vraag of hij een ‘BIM-upgrade’ wenst. Hij of zij kiest zelf hoever hij gaat in dat traject.”
Jansen riep daarvoor een heuse BIM-cel in het leven. Twee BIM-supportspecialisten en een BIM-manager werken nieuwe BIM-methodieken uit en leren deze aan aan collega’s, geven opleidingen, fungeren als helpdesk voor de collega’s die al bimmen op kantoor of op de werf en ontwikkelen nieuwe toepassingen.
IFC speelt als gemeenschappelijke taal een belangrijke rol in de methodiek van Jansen Building Company en biedt verschillende voordelen doorheen het volledige traject. “Tijdens de calculatie beschik je eenvoudig over een hoeveelhedenmodel, prijsaanvragen kunnen snel uitgestuurd worden samen met het IFC-model wat het leven van de onderaannemer of leverancier heel wat makkelijker maakt, en ook vorderingsstaten gebeuren aan de hand van BIM”, aldus Van der Have.
BIM als gemeenschappelijke taal
Jan De Schepper, zaakvoerder van Deltha (engineering, installation, maintenance) plukt naar eigen zeggen al enkele jaren de vruchten van BIM. “Vijf jaar geleden besloten we om BIM voor 100 procent te implementeren in onze bedrijfscultuur. Al snel merkten we dat we door die aanpak meerwaarde creëerden op verschillende vlakken, voor zowel ons als voor onze klanten. Zo zorgt BIM voor toegevoegde waarde als een bouwproject snel moet verlopen, als er geen plannen van bestaande toestand voorhanden zijn, als we een klimaatinstallatie die slecht werkt moeten inregelen of als we een renovatie moeten uitvoeren met behoud van de bestaande installaties.”
BIM stelt Deltha in staat om opmerkelijke snelheidswinsten te boeken die zich vertalen in een beter rendement. “Een project dat normaliter 48 maanden in beslag zou nemen, werd dankzij BIM gerealiseerd in 24 maanden”, aldus De Schepper. “Het bouwteam was internationaal samengesteld, maar BIM fungeerde als gemeenschappelijke taal. BIM overstijgt geografische barrières.”
Deltha is dankzij BIM ook in staat om de klant snel een correcte offerte te bezorgen waarbij het bedrijf zich comfortabel voelt. “We moeten geen exuberante marges hanteren waardoor onze offerte vaak interessanter is dan die van de concurrentie. De uitvoeringsfase van een project verloopt veel vlotter en werfvergadering zijn opmerkelijk efficiënter en aangenamer. Discussies worden op voorhand gevoerd waardoor aanpassingen op dat moment een pak minder geld kosten. Tot slot kunnen we door de visuele aanpak van BIM gericht verloren ruimtes gaan benutten.”
Daden in plaats van woorden
De voordelen zijn duidelijk, maar De Schepper beseft dat BIM voor veel bedrijven nog altijd een ver-van-hun-bedshow is. Daarom formuleert hij enkele tips. “Gebruik BIM als een werkmethodiek, eerder dan een technische tool. Vlug zal je merken dat het werk veel efficiënter verloopt. Daarvoor moet je wel een gemotiveerde medewerker hebben die volledig overtuigd is van BIM en de kar wil trekken als BIM-manager. Hij moet kunnen rekenen op een management dat het BIM-verhaal mee draagt en stuurt.”
Toch is het niet al rozengeur en manenschijn. “De verleiding om terug te grijpen naar de oude werkwijze tijdens drukke periodes is enorm groot”, weet De Schepper. “De BIM-manager vormt daarom een belangrijke schakel. Hij moet het proces bewaken en streven naar doorzettingsvermogen bij iedereen tijdens het eerste jaar.” De Schepper ijvert daarom vanuit zijn ervaring voor daden in plaats van woorden. “BIM moet een evidentie worden. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor kleine, jonge en dynamische bedrijven. Zij kunnen BIM aanleren als een moedertaal, waar BIM voor grote logge ondernemingen met diepgewortelde werkwijzen eerder een moeilijke vreemde taal zal zijn.”