BIM gaat over samenwerken, en daardoor inspireert en motiveert de ene partij de andere. Maar hoe ga je als fabrikant van start met het BIM-verhaal? Het antwoord op deze en andere vragen ontdek je tijdens de BIMtonic-events die telkens in de voormiddag een programma specifiek voor fabrikanten aanbieden.
Door de intrede van BIM bij architecten, studiebureaus en aannemers voelden de fabrikanten van bouwmaterialen en -systemen de noodzaak om hun productenportefeuille BIM-ready te maken. Om het resultaat zo werkbaar mogelijk te maken, is het belangrijk dat ze een BIM-introductie gestructureerd aanpakken op basis van een intern en extern onderzoek.
Make it all about them
Voor fabrikanten die een BIM-strategie willen bepalen, is het eerst en vooral cruciaal om een juiste doelgroep identificeren. Op basis van het aankoopgedrag of de bestelgegevens van de belangrijkste klantengroepen kunnen ze een of meerdere BIM-doelgroepen distilleren. Er is immers een groot verschil in de aard van productafnemers: schrijft de architect de producten voor of worden ze door de ingenieur, de aannemer, de onderaannemer of door de eindklant zelf gekozen? Onderzoek met andere woorden de ‘route to market’ van je producten en hoe BIM-objecten daarin een beslissende rol zouden kunnen spelen. In de HVAC-branche is de productflow van fabrikant tot klant bijvoorbeeld helemaal anders dan voor gevelstenen.
Als dit gebeurd is, moet beslist worden of de opmaak van de objectenbibliotheek of andere tools intern of extern zal gebeuren (of een combinatie ervan). Een kritisch onderzoek van de productenportefeuille zal duidelijk maken of de bibliotheek al dan niet snel achterhaald zal zijn en frequente updates vereist, waarbij er een onderscheid moet worden gemaakt tussen stabiele en continu evoluerende objecten. Het kan opportuun zijn om een ondersteunende partner in te schakelen en de objecten cloud-based aan te bieden.
"Voor fabrikanten die een BIM-strategie willen bepalen, is het eerst en vooral cruciaal om een juiste doelgroep identificeren."