In Oostende opent eind maart 2025 een gloednieuw 4-sterrenhotel: The Ostendian, een samenwerking tussen C-Hotels en Vastgoedgroep Degroote. Het hotel wordt het eerste compleet nieuwe hotel in Oostende in vijfentwintig jaar. Het totaalconcept en het merk rond het hotel werden toevertrouwd aan The Brand Guys, of Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, eerder gekend van o.a. WASBAR. Hun interieurconcept werd vertaald in een ontwerp door het Oostendse BLCN DESIGN.
The Ostendian is gelegen in het Sky District, strategisch tussen het station en de jachthaven van Oostende. Het hotel telt 113 kamers, waaronder vier thematische suites. The Ostendian is ontworpen als een belevingshotel dat de essentie van Oostende vastlegt. Met de bar als bruisende ontmoetingsplek, een ontbijtruimte - The Ballroom - die ook dienst doet als locatie voor evenementen -, om zo écht deel uit te maken van de stad -, en ruimtes voor coworking en vergaderingen, wil The Ostendian fungeren als een levendige hub voor zowel bezoekers als lokale bewoners.
Het hotel fungeert dan ook als het ideale startpunt voor een bezoek aan de stad. Het concept en design is geïnspireerd op de lokale cultuur en DNA van de stad. De bedenkers benoemen de stijl als "contemporary soul ostendaise", een eerbetoon aan Oostende, haar inwoners, kunstenaars, geschiedenis en toekomst. The Ostendian trekt de kleuren en vormen van de stad naar binnen, en stuurt de bezoekers zoveel mogelijk de stad in, om zo kennis te maken met het échte Oostende op vlak van cultuur, gastronomie, kunst, geschiedenis en shopping.
Wanneer je binnenkomt in het hotel voel je je meteen in Oostende, en niet in een hotel dat zo maar om het even waar kan staan. Zo wordt er zoveel mogelijk samengewerkt met lokale ondernemers, artiesten en organisaties.
Het hotel biedt enkele unieke faciliteiten:
The Ostendian beschikt over vier unieke thematische suites, qua oppervlakte dubbel zo groot als de klassieke “Soul Rooms”:
Van de 113 ruime kamers worden er van bij aanvang 100 opgedragen aan “Ostendians” - personen die in de geschiedenis veel hebben betekend voor de Stad. Elke kamer wordt voorzien van een kunstwerk gebaseerd op de Ostendian, met wat extra uitleg waarom de persoon werd gekozen. Wie dit wordt, wordt gecrowdsourced via een campagne waarbij iedereen vanaf vandaag op de website van het hotel personen kan nomineren. Meer info vind je op www.ostendian.com.