"Wat brengt de toekomst voor jouw organisatie? Enerzijds blijven robotisering, automatisering en digitalisering exponentieel toenemen, ten koste van meer en meer jobs. Anderzijds kampen bedrijven met ongeziene uitdagingen door de vergrijzing van de arbeidsmarkt", vertelt Hanna Meskens van M-INT Interieurarchitectuur in een blog. "Beide uitdagingen hoeven echter geen bedreiging te zijn, maar zijn juist kansen voor wie het goed aanpakt. En daar speelt (interieur)architectuur een grotere rol in dan je op het eerste gezicht zou verwachten!"
Integraal blogbericht:
Wil je als bedrijf relevant blijven, dan automatiseer je waar mogelijk en zet je je mensen in op de taken die een computer niet kan overnemen: creativiteit en innovatie. Het hoeft niet gezegd dat innovatie niet ontstaat aan de keukentafel van de telewerker: innovatie ontstaat vanuit samenwerking. Als werkgever is het dus belangrijk om plekken te voorzien die inspirerende ontmoetingen stimuleren, die er ook voor zorgen dat werknemers op kantoor willen komen werken in plaats van thuis. Ook zal een saaie, eentonige ruimte de creativiteit niet prikkelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft al meermaals aangetoond dat natuurlijke elementen de creativiteit stimuleren: heb je geen goed of voldoende zicht naar buiten, op planten en bomen, lucht en water? Integreer dan vooral veel planten en natuurlijke materialen en kleuren in je interieur. Ze stimuleren niet alleen de creativiteit, maar verhogen ook de productiviteit, verlagen stress en zorgen voor een betere sfeer.
De vergrijzing zorgt voor een grote uitstroom van ervaren werknemers die met pensioen gaan, tegenover een beperkte instroom van (onervaren) nieuwkomers. Kortom, minder mensen met minder ervaring moeten evenveel werk kunnen verzetten als veel meer mensen met veel meer ervaring. Om de workload te kunnen blijven dragen, wordt productiviteit een topprioriteit. Mensen zijn bijzonder snel afgeleid en het duurt relatief lang om nadien terug in de ‘flow’ te geraken. Afleiding moet zoveel mogelijk beperkt worden. Denk hierbij aan alle zintuigen: niet alleen collega’s kunnen je afleiden door een babbeltje, een luide zucht, een telefoongesprek of door zich te verplaatsen, maar ook geur, temperatuurverschillen en slechte verlichting kunnen de concentratie verstoren. Een juiste hoeveelheid prikkels bestaat niet: extraverte mensen hebben bijvoorbeeld meer prikkels nodig om productief te zijn dan introverte mensen. Het komt er dus op aan een goed evenwicht te vinden, of om verschillende types van werkplekken te voorzien waar de werknemers - naargelang de graad van concentratie of prikkels die ze nodig hebben om bepaalde taken uit te voeren - vrij hun plaats kunnen kiezen in functie van hun persoonlijke voorkeur.
Talent aantrekken, dat lukt minder en minder door goede loonvoorwaarden: enerzijds wordt dat te duur voor de werkgever, anderzijds zorgt dat voor wrevel bij de oudere, ervaren en loyale generatie op de werkvloer. Maar ook omdat de verwachtingen over werk aan een evolutie onderhevig zijn. Waar men pakweg 30 jaar geleden materialistisch was ingesteld en status belangrijk was, ten koste van gezondheid, familie en vrienden, hebben mensen tegenwoordig andere waarden en verwachtingen over hun werk. We zien dit voornamelijk opkomen bij millennials, maar zij zullen tegen 2025 75 % van de actieve werkbevolking uitmaken en bepalen bijgevolg de richting waarin we evolueren. Deze generatie wil een bijdrage leveren aan de maatschappij, door onder andere te werken voor iemand die de wereld wil verbeteren. Ze willen zich nuttig voelen, door mee te bouwen aan de missie van een bedrijf. Ervaringen opdoen en continu bijleren. Maar ze hechten ook belang aan een goede mentale en fysieke gezondheid en een evenwicht tussen werk en privé. Bovendien verlangen ze hierin enige medewerking en flexibiliteit van de werkgever. Ook dit alles kan je beïnvloeden met de architectuur en inrichting van je gebouw. Wil je talent aantrekken? Speel hier dan op in en pak er mee uit in je employer branding!
Check deze link voor enkele inspirerende voorbeelden.