BMW bouwt dubbeldekshowroom in Hasselt

De Duitse autoconstructeur BMW breidt zijn Hasseltse vestiging uit. BMW Van Osch schakelt Holistic Architecture 50|5 in om een aanvullend deel aan de garage op de grote ring te breien. Het resultaat is een opvallende dubbelhoge showroom met dakparking. Het aangrenzende MINI-filiaal krijgt meteen ook aansluiting met de BMW concessie. TDE stond in voor de studies, Mathieu Gijbels staat in voor de constructie.

De garage aan de Gouverneur Verwilghensingel heeft nood aan een uitbreiding. De populariteit van het automerk stijgt elk jaar, het plaatsgebrek is een direct gevolg van de geëxplodeerde vraag. Omdat de garage enkel nog plaats rest op een strook die enkele meters tussen de bouwlijn en het bestaande gebouw ligt, werd gekozen om het gebouw in de hoogte uit te breiden. 

Het nieuwe gebouw telt drie verdiepingen. Een hedendaagse, grote en goed zichtbare showroom is de prioriteit. Nieuwe functies zoals een ontvangstbalie, loungeruimte, shop, koffie- en verkoopshoek worden geïntegreerd of uitgebreid in het pand. De helft van de bestaande showroom wordt gebruikt voor de handover van de wagens. Eigenaars kunnen hier hun kersverse wagen komen ophalen. 


Uitvalsbasis

De strategische ligging van de garage - een toplocatie volgens de architecten - is een perfect argument om een dubbele showroom te creëren. "Het is belangrijk om visueel aanwezig te zijn," weet architect Juul Vanleysen. "Tijdens de werken verbinden we de twee garages, BMW enerzijds en MINI anderzijds. Toch krijgen beide showrooms een eigen identiteit." Tussen beide showrooms is er een vide gesneden, waardoor het geheel weer opengetrokken wordt. Een trappenhal complementeert de welgekomen leemte. 

Deze tussenstructuur verbindt de gebouwen. Door de nieuwe samenhang ontstaat er een sterke flexibiliteit op vlak van werkverdeling, controle en bereikbaarheid. Maar ook de communicatie zal soepeler verlopen. "Holistic Architecture probeert alle aspecten van architectuur te verenigen in het ontwerp," legt Vanleysen uit. "We kijken niet naar architectuur als louter een hoopje stenen. Bouwen is veel meer dan dat."

De nieuwe showroom krijgt een witte vormgeving en wordt uitgelicht door grote raampartijen. De voorgevel van MINI is daarentegen zijn tegenpool: zwarte elementen verfraaien daar de structuur.


Dakparking

Omdat de uitbreiding van de garages de bestaande parkeerstrook inneemt, voorzien de architecten een dakparking. Deze is bereikbaar door een oprit die langs het gebouw sluipt. De parkeerbehoefte van het bedrijf ligt vrij hoog, mede dankzij de grote stock die ze moeten aanhouden. De parking bestaat uit een open structuur die op de daken van de MINI-garage en de nieuwe werkplaats ligt. 

Door de vereniging van de MINI-garage en de BMW-garage krijgt het geheel een gemeenschappelijke identiteit. Toch blijven beide gebouwen hun eigenheid behouden. "De gebruikte materialen worden geselecteerd op basis van kwaliteit, duurzaamheid en kostprijs," vertelt Vanleysen. "Het totale project wordt holistisch gescreend, zoals al onze projecten. Het plaatje moet kloppen."

En dat doet het ook. Naast een optimalisatie van de bouwschil, het gebruik van nachtkoeling en bewegingssensoren gekoppeld aan de verlichting, het beperken van het waterverbruik en de installatie van een zonnewering en een ventilatiesysteem met warmterecuperatie zet BMW zelf ook sterk in op duurzaamheid. Met de lancering van de i3 in november 2013 bestendigde het bedrijf zijn groene reputatie. "De hele keten is duurzaam, dat is het mooie aan dit project. BMW bouwt een groene auto in een groene fabriek én verkoopt de wagen dan nog eens in een groene toonzaal. Beter kan toch niet?" besluit Vanleysen. 

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners