The Loop is een grootschalig ontwikkelingsproject, gelokaliseerd ten zuidwesten van Gent tussen de R4 en de E40. De site wordt vandaag gedomineerd door Flanders Expo. Een masterplan van de overheid voorziet echter een grondige transformatie. Bontinck Architecture & Engineering ontwerpt The Loop, Stedec stond in voor de stabiliteitsstudie.
The Loop ligt ten zuidwesten van Gent. Het project bestaat uit de invulling van een deeltje van het vooropgestelde masterplan. Dit plan voorziet een sterke uitbreiding van het gebied rond Flanders Expo. Kantoren, retail, leisure, en residentiële gebouwen rijzen binnenkort op rond de evenementenhal.
Avian is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van The Loop. Bontinck Architecture & Engineering tekenen een visie die het programma van wonen verbindt met een functioneel, ecologisch en architectueel geheel.
De gebouwen zijn afgestemd op de natuurlijke omgeving. Zo volgen de twee meergezinswoningen de glooiing van de weginfrastructuur. Met behulp van houtskeletbouw is het mogelijk om de gebouwen te laten golven, wat een aantrekkelijk en modern karakter oplevert.
Spiegeltje spiegeltje
Hoewel de twee appartementsgebouwen identiek zijn, staan ze gespiegeld langs elkaar. De luchtige gevel biedt samen met een doordacht ingerichte woonomgeving voldoende afleiding voor kijklustigen. Een eenvoudig lijnenspel weerspiegelt de moderne visie van de architect. Inpandige terrassen geven bovendien een snelle rustplek voor de bewoners.
De ontwikkeling van het masterplan voorziet een overgang tussen de hoge densiteit van de kern, naar de lage densiteit van de buitenste zones. De gebouwen van The Loop zijn dan ook ingepland langs een ecologische as die meevloeit met deze visie.
Groen leven
Hoewel Flanders Expo niet meteen visioenen van groene tuinen of andere ecologische troeven oproept, wil The Loop daar verandering in brengen. Een degelijke isolatie vult de gebruikte houtskeletstructuur aan, zodat er een optimaal thermisch comfort bereikt wordt. Steenstrips werken de met houtwolisolatie gevulde muren af.
Elk bouwveld krijgt zijn eigen waterbufferingssysteem. De gebouwen zijn energie-efficiënt ontworpen. Wandel- en fietspaden doorkruisen het gebied, wat de ecologische voetafdruk van de bewoners onder controle moet houden. De ontwikkeling is bovendien goed ingebed in het alreeds bestaande netwerk van het openbaar vervoer. Boven- en ondergrondse parkings voor wagens en fietsen zijn aanwezig.
Tenslotte gunt de slingerende gevel van de gebouwen aan elke bewoner een eigen zicht op de omgeving.