Exact twee maanden nadat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir het startsein gaven voor de bouw van de Ecoduct Waaltjesbos in Lommel, staken ze deze week samen de schop in de grond voor de ecovallei onder de N76 in Oudsbergen, vlak bij de terril van Zwartberg. Jan De Nul Group ontwierp en bouwt de ecovallei in opdracht van De Werkvennootschap, en wordt hierin bijgestaan door Sweco.
Vlaanderen zet volop in op de bouw van ontsnipperende maatregelen, zoals wildrasters, ecoducten, ecotunnels en -passages,… Door aan ‘ontsnippering’ te doen wil Vlaanderen belangrijke natuurgebieden langs gewest- en snelwegen terug aan elkaar verbinden.
Warm microklimaat
De ecovallei van 65 meter breed moet de natuur aan beide zijden van de weg opnieuw met elkaar verbinden. De N76 wordt op pijlers gezet, waardoor het landschap onder de weg doorloopt. De ecorasters die in 2021 langs de weg geplaatst werden, sluiten langs beide kanten aan op de ecovallei. Zo vinden dieren veilig hun weg naar de oversteekplaats. De hellingen van de vallei zijn bovendien gericht op het zuiden. Hierdoor ontstaat er een warm microklimaat, wat ideaal is voor de lokale flora en fauna.
Jan De Nul Group staat in voor het ontwerp, de vergunning en de bouw van de ecopassages en wordt bijgestaan door studiebureau Sweco. Dankzij de financiering door de Europese Unie (NextGenerationEU) in het kader van het project Vlaamse veerkracht VV105 (ontsnipperen Vlaams landschap), kan het project snel uitgevoerd worden. De werken aan de ecovallei zullen ongeveer anderhalf jaar duren, tot de zomer van 2025.