Bouw gestart van langste fiets- en voetgangersbrug van Vlaanderen (ZJA)

In Machelen is vandaag de eerste symbolische meter gelegd van de langste fiets- en voetgangersbrug van Vlaanderen. Architectenbureau ZJA tekende, als onderdeel van studiebureau MoVeR0 dat verder bestaat uit Sweco, Arcadis, Frank van Hulle, Cluster en Mint en in opdracht van de Werkvennootschap, het architectonisch ontwerp van de fietsbrug over de A201 Leopold III-Laan. Met een totale lengte van 710 meter - een brugdek van 510 meter en aanloophellingen van 200 meter - is de fietsbrug een opvallende verschijning in het stadslandschap. De bouw start in december en de brug zal in 2024 in gebruik worden genomen.

Imposante brug met V-vormige kolommen

Ralph Kieft, architect-partner ZJA: “Om de imposante brug te laten passen in de omgeving hebben we deze een zo licht en transparant mogelijk silhouet gegeven. Om dat te bereiken is de witte brug van staal gemaakt en rust deze op V-vormige grijze stalen kolommen met versneden hoeken. Met zijn geleidelijke stijging in één curve en kaarsrechte traject maakt de fietsbrug een lang en vloeiend gebaar en markeert daarmee de grens tussen Vlaanderen en het Brussels Gewest.”

 

Comfortabele fiets- en voetgangersbrug

Behalve fietsers kunnen ook voetgangers gebruik maken van de brug. Op de brug zijn fiets- en voetpad van elkaar gescheiden door een kleurrijke ondergrond. Het fietspad heeft een geelbruine, lichte okerkleur en het voetpad is antracietkleurig. Deze schakering zorgt voor een veilige een leesbare indeling van de brug. Op het hoogste punt, boven de snelweg waar auto's en trams passeren, is het dek bijna 8 meter boven straatniveau. De trappen die bij de tramhalte toegang geven tot de brug zijn in bijpassende vormgeving uitgewerkt en ogen transparant. Daarnaast zijn ze langgerekt en lui genoeg om comfortabel te stijgen naar het brugdek.
 
Omdat de brug zo lang en recht is, heeft elk detail, dat op die lengte vele malen wordt herhaald, een boeiend visueel effect. De uitkragende ribben onder het dek, die de voetgangerspaden ondersteunen kennen een vast ritme. Ze vloeien over in de balusters. Het oogt als een regelmatig ritme dat zich voegt in de klimmende vloeiende lijn van het brugdek. Het maakt de brug in de beleving lichter, zwevend en naar de horizon wijzend.

Belangrijke schakel in fietsnetwerk rond Brussel

De door ZJA ontworpen fiets- en voetgangersbrug A201K zorgt niet enkel voor een veilige oversteek van de Leopold III-Laan, maar vormt ook een tot nu toe ontbrekende schakel binnen het fietsnetwerk in en rond Brussel. De nieuwe brug zal de leefbaarheid en bereikbaarheid van de omgeving verbeteren en in het bijzonder de verkeersveiligheid en mobiliteit van fietsers en voetgangers.


Werken aan de Ring
 
De fiets- en voetgangersbrug A201K maakt onderdeel uit van het programma ‘Werken aan de Ring’. Met dit programma werkt De Werkvennootschap aan een betere mobiliteit en leefbaarheid op en rond de Ring rond Brussel. Om dit te realiseren wordt de komende jaren geïnvesteerd in beter openbaar vervoer, heraanleg van de Ring en veilige, snelle fietsverbindingen.

Bron: ZJA
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners