Op 24 februari 2015 is de opbouw van de dragende structuur voor de toekomstige luifel op het Rogierplein in Brussel gestart. De luifel werd ontworpen door de Brusselse architect Xaveer De Geyter in samenwerking met Ney & Partners en Michel Desvigne en moet één van de nieuwe oriëntatiepunten van de hoofdstad worden.
Internationale architectuurwedstrijd
Reeds in 2006 werd begonnen met de heraanleg van het drukke kruispunt Rogier in Brussel. Tegelijkertijd schreef toenmalig minister van Openbare Werken Pascal Smet een internationale architectuurwedstrijd uit voor het ontwerpen van een monument dat als een nieuw herkenningspunt zou fungeren. De inzending van het architectenbureau Xaveer De Geyter, het ingenieursbureau Ney & Partners en de landschapsarchitect Michel Desvigne kwam als winnaar uit de bus.
Vliegende schotel
Het ontwerp doet denken aan een vliegende schotel en heeft een diameter van 64 meter, goed voor een oppervlakte die zowel het plein zelf als de omliggende bushaltes, het park en zelfs een deel van de kleine ring zal overdekken. Het materiaal van dit project werd geproduceerd door Emesa, een gespecialiseerde Spaanse constructeur van metalen structuren die eerder al materiaal leverde voor het Luikse station van Santiago Calatrava. De firma zette de elementen van de luifelstructuur in Spanje al eens in elkaar demonteerde ze terug.
Roestvrij staal met kunststofcoating
De stalen onderdelen van de luifel worden nog roestvrij gemaakt, wit geschilderd en zullen dit voorjaar naar Brussel getransporteerd worden. De schotel heeft een motief bestaande uit driehoeken die afwisselend met doorzichtige en volle panelen zullen worden opgevuld. De hele structuur zal op het einde behandeld worden met een beschermende coating van kunststof die slijtage en vervuiling van het de constructie moet tegengaan. Dezelfde kunststofbehandeling werd overigens ook voor de Allianz Arena van voetbalploeg Bayern München toegepast.
Openbare ruimte/openbaar vervoer
Onder de structuur bevindt zich het metrostation Rogier waar een aantal handelsruimten zijn gecreëerd. Via de roltrappen in het atrium zullen de reizigers zich dan van het metrostation naar het plein kunnen begeven. Xaveer De Geyter wilde met dit project de verhouding tussen het openbaar vervoer en de openbare ruimte op een gedurfde manier vormgeven. Het succes daarvan zullen we ondanks de beknibbelingen van het Brussels Gewest op het budget eind 2015 kunnen beoordelen.