Voor elke woning in Vlaanderen kan sinds deze week de Mobiscore berekend worden. De Mobiscore geeft aan hoe goed voorzieningen voor openbaar vervoer, onderwijs, winkels en diensten, ontspanning, sport en cultuur, gezondheid en zorg, te voet of met de fiets bereikbaar zijn. De lancering zorgde meteen voor heel wat commotie, met zowel voor- als tegenstanders. Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck pleit er in De Morgen voor om de Mobiscore te gebruiken om wie mobiliteitsvriendelijk gaat wonen fiscaal te belonen, en slecht gelegen locaties te ontraden. Een steekproef bij enkele collega's van architectura.be leert toch dat enige voorzichtigheid hier geboden is.
De Mobiscore is bedoeld als sensibiliserend en vrijwillig instrument dat immokantoren kunnen integreren in de zoekertjes van woningen die ze te koop aanbieden. De score wordt ook geïntegreerd in de Vlaamse Woningpas. Hoewel Vlaams minister Koen Van den Heuvel benadrukte dat het geenszins de bedoeling de Mobiscore in te zetten voor fiscale doeleinden, lokte de Mobiscore meteen veel reactie uit. Stedelingen zijn enthousiast, plattelandsbewoners al heel wat minder.
Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck laat in De Morgen optekenen dat de Mobiscore geen vrijblijvende indicator mag blijven. “Met de Mobiscore heeft de politiek eindelijk een intelligent en veelzijdig instrument in handen om verstandig ‘te sturen’ en te belonen, bijvoorbeeld via de btw, fiscus of een aangepaste woonbonus. Men zou ook de hypothecaire lening meer of minder fiscaal aftrekbaar kunnen maken in functie van de locatie. En neen, het betekent niet dat we allemaal in de stad moeten gaan wonen, dat kan ook in de kern van een dorp”, aldus Leo Van Broeck in De Morgen.
Steekproef
In de praktijk blijkt dat heel wat Vlamingen zich vragen stellen bij de manier waarop de Mobiscore berekend wordt. Een steekproef bij een aantal collega’s van architectura.be deed alvast de wenkbrauwen fronsen. Zo krijgt een woning vlakbij het treinstation van Wespelaar-Tildonk, met een vlotte verbinding naar Leuven, een score van 6,4/10. Een woning in het Limburgse Bree, gelegen op grotere afstand van centrumsteden als Hasselt en Genk en waar geen treinstation in de buurt is, een score van 8,2/10.
Vanwaar het verschil in score? Wespelaar scoort op de bereikbaarheid van sport, ontspanning en cultuur slechts matig, en op openbaar vervoer goed maar niet zeer goed. Bree scoort dan weer slecht op openbaar vervoer maar zeer goed op alle andere criteria. Toch sta je vanuit Wespelaar met de trein op 10 minuten in Leuven, waar zich toch een zeer uitgebreid aanbod aan sport en cultuur aandient. Met het openbaar vervoer kost een reisje van Bree naar Hasselt of Genk 1u15 tot anderhalf uur. Men kan zich dan ook de vraag stellen of enige voorzichtigheid geboden is alvorens we de Mobiscore gaan koppelen aan fiscaliteit. En dan hebben we het nog niet over de mogelijke stijging van de huizenprijzen bij een goede Mobiscore.