In Amsterdam is het viersterrenhotel Hotel Arena in een nieuw jasje gestoken. Zo zijn er een nieuwe hotelvleugel en twee moderne paviljoenen bijgekomen. De kleiklinker Ancienne Belgique Bronsgeel van Vande Moortel vormt schakel tussen de transparante paviljoenen en het terras.
Hotel Arena met vier sterren is gevestigd in een rijksmonument, namelijk in het pand van het voormalige Sint Elisabeth Weeshuis in Amsterdam, Nederland. De uitbreiding van Hotel Arena ging van start ging in 2013 en werd opgeleverd in 2017. Het omvat een nieuwe hotelvleugel en twee moderne paviljoenen aan het Oosterpark, met café/restaurant PARK en een ruimte voor meeting en events.
Het café heeft een ruim terras met een brede trappartij uit duurzame kleiklinkers die rechtstreeks leidt naar het park. De monumentale kapel, die oorspronkelijk versierd was met glas in lood, is in ere hersteld en wordt nu gebruikt voor bruiloften en andere festiviteiten.
Optimale binnen-buitenrelatie
Sander Signor van Buro Sant en Co: “De hoofdentree van Hotel Arena is verplaatst van de eerste ’s Gravesandestraat naar het Oosterpark. Hierdoor krijgt het gebouw dat eerst afgesloten was met hoge schuttingen, een voorkant aan het Oosterpark. Door de nieuwe glazen zijvleugels van Team V die qua structuur voortkomen uit oude tekening van de oorspronkelijke architect Bleijs, ontstaat er een optimale binnen-buitenrelatie."
Signor: "Door de introductie van de nieuwe aangelegde vijver, het toevoegen van een brede parktrap en het doorlopen van het groen rondom het gebouw, maakt het complex in zijn geheel een logisch onderdeel uit van het park.”
Oorspronkelijk ontwerp uit 1888
Het rijksmonument zoals we het nu kennen is dus gebaseerd op het oorspronkelijke ontwerp van architect Bleijs uit 1888. Dit ontwerp werd nooit volledig gerealiseerd. Team V Architectuur bouwde daarop voort en voegde er extra kwaliteit aan toe.
Het uitbreidingsontwerp is eigentijds, maar houdt tegelijk rekening met de historische waarde van het monument. Dit was ook een voorwaarde waarmee Team V Architectuur moest rekening houden.
Kleinschaligheid en persoonlijkheid
“Omdat de gevel van de twee nieuwe vleugels helemaal van glas is, wordt binnen en buiten vrijwel naadloos met elkaar verbonden. Dit wilden wij benadrukken door de bestrating van buiten letterlijk naar binnen door te trekken. Omdat de architectuur zelf zo sterk is wilden wij voorts een materiaal gebruiken dat kleinschaligheid en ‘persoonlijkheid’ toevoegt.
"We kozen in deze ruimtes voor een baksteen omdat dit qua maatvoering en verhoudingen een prettige, menselijke maat heeft. Omdat mensen zich prettig verhouden tot dit kleine formaat wordt daarmee benadrukt dat dit gebouw is gemaakt om te worden gebruikt door mensen”, aldus Sanne Schenk van TANK.
“Met de gele kleur kozen we ervoor 'de zon naar binnen te halen'. De gelige kleur geeft een warme, positieve uitstraling aan zowel de serre als het terras waardoor mensen er graag verblijven. De kleur sluit mooi aan op het grijs van de betonnen kolommen en vloer in het midden van de ruimte.”