Nu de gasprijzen de pan uit rijzen, kijken steeds meer mensen in de richting van elektrisch verwarmen. Dat merken ze ook bij Zehnder, waar ze de vraag naar elektrische radiatoren zien stijgen. “Verwarmen met elektrische radiatoren is vooral financieel interessant in ruimtes waar je niet constant vertoeft, omdat de radiator dan ook niet constant in het stopcontact hoeft”, maakt Bruno Cloet van Zehnder wel een belangrijke kanttekening.
Elektrisch verwarmen kan eigenlijk op twee manieren: met een radiator die je in het stopcontact steekt of met een elektrische boiler. “Wanneer wij spreken over elektrisch verwarmen, hebben wij het over de eerste vorm, over radiatoren die je in het stopcontact steekt en werken met warmtegeleidende stof en niet met water”, vertelt Bruno Cloet, Business Development Manager bij Zehnder, specialist in (elektrische) radiatoren. “Je wekt de warmte met andere woorden rechtstreeks op met de elektrische stoom.”
Sinds de aanval van Rusland op Oekraïne en de Westerse boycot op gas die Poetin daarmee over zich afriep, kijken veel mensen in de richting van zo’n elektrische radiatoren om goedkoper te verwarmen. Volgens Cloet dient daar evenwel een kanttekening bij gemaakt. “Het klopt dat stroom goedkoper is dan gas, maar om dezelfde ruimte op een bepaalde temperatuur te houden, heb je relatief gezien wel meer elektriciteit dan gas nodig. Daarom zal elektrisch verwarmen onderaan de streep niet per se veel goedkoper zijn dan verwarmen met gas. We spreken dan echter over het verwarmen van je volledige huis met elektrische radiatoren. De kaarten liggen anders als je een elektrische radiator gebruikt voor het verwarmen van een ruimte waar je niet de hele dag vertoeft, bijvoorbeeld de badkamer of de slaapkamer.”
Plug-inprincipe
“Doordat een elektrische radiator heel snel voor warmte zorgt, hoef je hem pas in het stopcontact te steken wanneer je de ruimte gebruikt. En dan is het natuurlijk een veel goedkopere oplossing dan een klassieke radiator die minder snel opwarmt en eigenlijk altijd, ook al je niet in de ruimte bent, een bepaalde basistemperatuur moet behouden. We zien daarom dat hij vaak gecombineerd wordt met traditionele verwarming, meestal vloerverwarming, in ruimtes waar bewoners vaak wel lang verblijven, zoals het gelijkvloers van hun woning.”
Het plug-inprincipe, het feit dus dat je de radiator in het stopcontact kan steken en hem er ook weer uittrekken, heeft nog een bijkomende voordeel, zo verduidelijkt Cloet. “Stel dat je traditionele verwarming hebt in je badkamer en er iets scheelt met een van de leidingen in de muur of de vloer, dan betekent dat breekwerken. Daar blijf je natuurlijk van gespaard wanneer je enkel een stopcontact nodig hebt.”
Milieuvriendelijker
Naast het interessante kostenplaatje, mits juist gebruikt dus, zijn elektrische radiatoren natuurlijk ook een pak milieuvriendelijker dan radiatoren die werken op gas of – nog erger – met een stookolieketel. Of dat is toch wat veel mensen denken. Cloet schetst enige nuance. “Alles hangt af van de elektriciteitsproductiemethode. In tegenstelling tot stookolie, gas en ook steenkool en hout komt er bij de omzetten van elektriciteit in warmte geen CO2 vrij, maar de elektriciteitsproductiemethode kan wel vervuilend zijn. Een kerncentrale maakt bijvoorbeeld op relatief propere wijze elektriciteit – daar zijn vooral de grote veiligheidsrisico’s een punt van discussie – maar er bestaan natuurlijk ook elektriciteitscentrales op gas en stookolie. Je bent daarom pas echt zeker dat elektrisch verwarmen duurzamer is als je je elektrische radiator maar gebruikt wanneer je hem nodig hebt. Of wanneer de elektriciteit natuurlijk afkomstig is van hernieuwbare bronnen, zoals zonnepanelen, windturbines of een warmtepomp.”
Plug-incampagne
Aangezien we af moeten van fossiele brandstoffen en die hernieuwbare energiebronnen in het licht van de klimaatdoelstellingen de komende jaren alleen maar aan belang zullen winnen, lijdt het volgens Cloet evenwel geen twijfel dat elektrisch verwarmen de toekomst heeft. Daarom lanceerde Zehnder onlangs ook de zogenaamde Plug-incampagne, waarmee het bedrijf de aandacht voor zijn elektrische radiatoren wil vergroten. “We belichten in die campagne heel overzichtelijk de voordelen van elektrische verwarmen. Zowel de financiële als de ecologische”, besluit hij.