In Europa leeft 75% van de bevolking in steden. Enerzijds bieden ze onmiskenbare voordelen op vele vlakken. Anderzijds veroorzaakt de kenmerkende verharding steeds grotere problemen, van hitte-eilanden tot wateroverlast. Met behulp van Sweco's expertise in stedelijke vernieuwing zet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich in voor een grootschalige transformatie gericht op ontharding en vergroening, om zo de leefbaarheid en levenskwaliteit van de inwoners te verbeteren.
Ondanks dat Brussel een van de groenste hoofdsteden van Europa is, met 4000 hectare aan groenruimte, kampt de stad met diverse duurzaamheidsuitdagingen. Het plan van Brussel Mobiliteit is gericht op het vergroten van biodiversiteit, verbeteren van waterbeheer en bevorderen van duurzame mobiliteit. Deze initiatieven streven naar een reductie van vervuiling en het terugdringen van hitte-eilanden, met een visie om de historische groene boulevards en lanen te herstellen.
Sweco heeft een grondige analyse op macroniveau uitgevoerd waarbij verschillende parameters in kaart gebracht werden: geologische aspecten, risicozones, bestaande initiatieven en lopende projecten zoals de groene en blauwe netwerken van Leefmilieu Brussel en bestaande open ruimtes in en rond Brussel. Op basis hiervan heeft Brussel Mobiliteit zes kernambities geformuleerd om de stedelijke ecosystemen actief te herstellen en een ononderbroken groen netwerk over het gewest te creëren. Enkele doelstellingen zijn onder meer het verhogen van de bodempermeabiliteit, vergroten van het bladerdak, en optimaliseren van waterbeheer.
Het meerjarige investeringsplan van Brussel Mobiliteit bevat 20 mogelijke acties, variërend van het vergroenen van rondpunten tot het aanleggen van pocket parken en het hertekenen van wegen. Deze acties zijn ontworpen om zowel op grootschalige als microschaal toegepast te worden, afhankelijk van de specifieke behoeften van de omgeving.
Grootschalige projecten vragen een structurele vernieuwing van de wegen, van gevel tot gevel, en vereisen een stedenbouwkundige vergunning. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Parklaan (Sint-Gillis / Vorst), Lambermontlaan (Schaarbeek) en Ninoofsesteenweg (Anderlecht). Kleinschalige projecten vragen precieze interventies op specifieke zones van een weg zoals het Troozplein aan het kanaal. Tenslotte zijn er ook de micro-projecten waar het meer over onderhoud en vernieuwing via kleine interventies gaat.
Sweco's multidisciplinaire aanpak en diepgaande expertise zijn cruciaal geweest in het vormgeven en uitvoeren van deze plannen.
De samenwerking tussen Sweco en Brussel Mobiliteit illustreert een sterk partnerschap dat gericht is op het integreren van biodiversiteit in stedelijke projecten. Deze gezamenlijke inspanningen zijn essentieel om de hoofdstad niet alleen groener maar ook aantrekkelijker en leefbaarder te maken voor alle inwoners.