Brussels Airport heeft zijn volledig gerenoveerde Skyhall geopend. De hal werd in 1957-1958 in recortijd gebouwd om de bezoekers van de wereldtentoonstelling te ontvangen. Sinds het begin van de 21ste eeuw lag de hal er verlaten bij. Na een spectaculaire verbouwing en modernisering naar een ontwerp van architectenbureau Stramien is ze nu klaar om evenementen te huisvesten.
De Belgische architecten Maxime Brunfaut, Géo Bontinck en Joseph Moutschen kregen de opdracht een volledig nieuwe luchthaveninfrastructuur te ontwerpen. Dit gebouw werd op zeer korte tijd gerealiseerd, omdat het operationeel moest zijn om de bezoekers van de wereldtentoonstelling van 1958 te verwelkomen. Na de opening van de nieuwe terminal, landingsbaan B in 1994 en vervolgens de ingebruikname van landingsbaan A in 2002 was het gebouw niet meer nodig en werd het buiten gebruik gesteld.
Een revolutionaire en iconische hal
De architecten hadden dit functionele en modernistische luchthavencomplex op natuurlijke wijze gearticuleerd rond een imposante doorgangshal van meer dan 5.000 m2, gemaakt van (destijds) innovatieve materialen zoals beton en aluminium. De nieuwsgierigheid kwam ook uit de erker (1.800 m2 glas) die een groot deel van het gebouw besloeg. Een ander opmerkelijk element is de driedimensionale gebogen dakstructuur die volledig uit aluminium bestaat. De enige steunpunten voor het dak waren scharnieren op centrale steunpilaren en stalen trekstangen aan de achterkant van het gebouw, waardoor het dak leek te zweven.
Getuigen van het verleden, drager van de toekomst
Het Skyhall gebouw is een belangrijk symbool voor de luchthaven. Het weerspiegelt de visie van België op de toekomst. In 1958 wou het België een middel schenken voor communicatie en verbintenis met de rest van de moderne en efficiënte wereld. De luchthaven stond model voor de bezoekers van de wereldtentoonstelling en de ingebruikname ervan was bedoeld om tegemoet te komen aan de commerciële en economische behoeften na de oorlog. Het blijft vandaag de dag de link naar de toekomst. Met behoud van de unieke en kenmerkende Golden Sixties architectonische uitstraling is het gebouw omgebouwd en gemoderniseerd om aan de huidige behoeften te voldoen. "We moesten dit architecturaal meesterwerk in zijn oude glorie herstellen en uitrusten met de nieuwste beschikbare technologie", legt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, uit. "De architecten van toen ontwierpen de hal als een open en lichte ruimte om reizigers en bezoekers een prachtig uitzicht te bieden op de activiteiten van de luchthaven", vervolgt Arnaud Feist. "Om de geschiedenis van deze locatie te eren, was het voor Brussels Airport van het grootste belang om de oorspronkelijke uitstraling van de Skyhall te behouden bij de renovatie, inclusief dit iconische plafond, en tegelijkertijd gebruik te maken van moderne en energiezuinige materialen.”
De uitdagingen van de renovatie
Voor de opdrachtgever en de architecten was de uitdaging groot omdat bepaalde materialen uit het verleden nauwelijks compatibel waren met de huidige brandbeveiligings-, comfort- en veiligheidssystemen. Het dak was het onderwerp van talrijke studies en de renovatie ervan was een echte uitdaging op het gebied van isolatie. De opdrachtgever koos voor hoogwaardig glas ter vervanging van de imposante beglazing. Een warmteterugwinningssysteem en LED-verlichting werden ook gebruikt om het geheel op een milieuvriendelijke manier te moderniseren. Er is uiteindelijk geprobeerd om zo min mogelijk nieuw materiaal toe te voegen aan de ruimte. Daarom werd bijvoorbeeld de vloer op het aankomstniveau minutieus gerepareerd en gerenoveerd in plaats van het volledig te vervangen.
Op zijn 6100 m2, verdeeld over twee verdiepingen, kan het gebouw nu conferenties, tentoonstellingen en topmanifestaties organiseren met een adembenemend uitzicht op het vliegtuig en het asfalt.