Volstrekt onverwacht hebben we de afgelopen maanden een kijkje kunnen nemen in een andere wereld. Terwijl we bijna allemaal gedwongen thuis zaten – alleen of samen, misschien wel bang, ziek, ruziemakend of verveeld – bloeide er iets op: een schonere, stillere wereld onder een kristalheldere lucht. Zonder gejakker, kilometerslange files of monotoon vliegtuiggebulder. Het bewoog Rebel tot de lancering van de campagne ‘Let’s do it for good’, die mensen wil stimuleren om ‘goede gewoontes’ van de lockdownperiode te blijven behouden, in het bijzonder aangaande mobiliteit.
Het kan blijkbaar anders. Want moesten we wel zo nodig elke dag in de auto stappen? Waren die uren hutjemutje in de trein echt zo goed voor onze productiviteit? De vraag is of we van dit alles iets hebben geleerd. “Stappen we gewoon opnieuw in die overvolle trein? Gaan we weer doodleuk achteraan in de file staan?”, klinkt het bij Rebel, dat de waardevolle lessen van de coronacrisis wil gebruiken om van ons land een leefbaarder land te maken.
Rebel is een eigenwijze groep adviseurs en ontwikkelaars die bekend staan om hun directheid en mentaliteit van aanpakken: “Wij zijn niet van het kuddegedrag. We zijn jonge ondernemers, met ideeën die buiten de gebaande paden gaan. We combineren advies met ondernemen en investeren in projecten die publiek en privaat verbinden. Projecten die een positieve impact hebben op de wereld van morgen. En dat met een scherpe focus op mobiliteit en klimaat.”
‘Nieuwe normaal’
“Ook wij waren gewend veel op kantoor en bij de klant te werken. En net als iedereen moesten we de afgelopen maanden leren omgaan met het ‘nieuwe normaal’. Ook wij hadden af en toe gillende kinderen op de achtergrond tijdens onze teamcalls. Maar daar stond wat tegenover: een uurtje op het balkon in plaats van in de trein, nieuwe prioriteiten, gesprekken over de verdeling van zorg én steeds meer positieve berichten over CO2-reductie.”
De Himalaya was voor het eerst zichtbaar vanuit Kathmandu. De lucht klaarde op boven megasteden over de hele wereld. Het Parijsakkoord bleek opeens binnen handbereik. “En zelf merkten we het ook elke dag, gewoon, in ons eigen land. We kunnen blijkbaar een verschil maken als we dat willen, dus laten we dat doen. Hoe? Daar hebben we jouw hulp bij nodig”, klinkt het bij Rebel.
Mobility Challenge
Heb je een briljant plan, idee of ontwerp dat voorkomt dat we terugglijden in oude gewoontes? Weet jij hoe we onze vastgelopen mobiliteit in beweging kunnen krijgen? Wil jij samenwerken met een van de meest succesvolle en meest eigenwijze smart companies van Nederland en België? Wil jij dat jouw idee wordt geplugd op topniveau? En dat erin wordt geïnvesteerd, zodat het kan worden uitgevoerd?
Doe dan mee met de Rebel Mobility Challenge en stuur je app-ontwerp, mobiliteitsplan of andere geniale ideeën om mobiliteit voorgoed te verbeteren naar forgood@rebelgroup.nl (inzendingen voor Nederland) of forgood@rebelgroup.be (inzendingen voor België). Inzendingen kunnen tot 5.000 euro en ondersteuning van Rebel ‘winnen’. Inzenden kan tot maandag 20 juli 2020.