‘Climate for life’: dankzij stevige garantieformule maakt Itho Daalderop warmtepompen voor het leven

Duurzaam bouwen staat vandaag de dag steeds meer synoniem voor circulair bouwen. Door producten aan te bieden ‘als een dienst’ kunnen ook fabrikanten hun steentje bijdragen. Itho Daalderop maakt hier al langer werk van – de sterke inzet op warmtepompen met een lange levensduur is hier een levend bewijs van. De Nederlandse fabrikant produceert moduleerbare, demonteerbare en herstelbare warmtepompen. Zo kan Itho Daalderop een snelle en deskundige herstelling realiseren – alles om de warmtepompen een leven lang te laten meegaan.

Producten verkopen ‘als een dienst’ is allesbehalve een modegril bij Itho Daalderop. Christophe Debrabander, Product Manager bij Itho Daalderop. “Ons motto is al een kwarteeuw lang ‘Climate for Life’, en dat is geen toevalig. Toen Itho Daalderop 25 jaar geleden innoveerde met de introductie van de warmtepomp, was de bedoeling al: producten maken die 25 jaar lang meegaan, met een lange levensduur en een hoog rendement.” Het maakbedrijf uit de Benelux aarzelde bovendien niet om de daad bij het woord te voegen.

5, 10 of 25 jaar garantie

Itho Daalderop biedt drie garantieformules, die 5, 10 of 25 jaar garantie bieden. De optie met tien jaar aansprakelijkheid voor de fabrikant is momenteel veruit de meest populaire optie, maar Itho Daalderop zet steeds meer in op die 25 jaar garantie – de zekerheid dat een product een kwarteeuw lang naar behoren functioneert.

De filosofie bewijst dat bij Itho Daalderop een alternatief productieproces vooropstaat: “We fabriceren alleen producten die lang mee kunnen gaan, die in de mate van het mogelijke steeds hersteld kunnen worden en genieten van een lage total cost of ownership. Wij maken producten om een klant slechts eenmaal als klant te hebben. We willen dat ze onze toestellen als het kan hun hele leven lang blijven gebruiken”, zegt Debrabander.

Eenvoudig te herstellen

De Itho Daalderop-warmtepompen zijn daarom modulair geconcipieerd. Indien er toch een onderdeel stuk gaat, is het perfect mogelijk om de component in kwestie te vervangen. “We zorgen ervoor dat de componenten die defect kunnen gaan eenvoudig toegankelijk zijn, zodat de vakman bij een eventueel probleem geen uren moet puzzelen aan de installatie om het defecte onderdeel in kwestie te vervangen.”

Dankzij de verregaande garantie heeft de fabrikant er zélf alle belang bij om problemen zoveel mogelijk te vermijden. “Daarom zetten we zelf extra in op het intensief monitoren van de installaties en de componenten. Als we zien dat de warmtepomp zich vreemd gedraagt, kan dit wijzen op een probleem aan bijvoorbeeld de temperatuursensor of de circulatiepomp. Tijdig detecteren maakt het mogelijk om tijdig in te grijpen en grotere problemen te voorkomen”, zegt Debrabander.

‘Eigenslim’

Recent heeft Itho Daalderop beslist om het ‘as a service’-model in België meer aan te passen aan de lokale markt. “Het verschil met Nederland, onze andere grote afzetmarkt, is dat de Belg een echt kopershart heeft. ‘Als het niet van jou is, heb je slecht geïnvesteerd’, is hier het devies. Met eigendom is natuurlijk niets mis, maar nog beter is ‘eigenslim’: het is van cruciaal belang om je bezittingen op een slimme manier te beheren. Daarom zetten we in België extra in op die omniumgarantie. Gebruikers huren bij ons geen product – ze blijven eigenaar – maar dankzij de garantie genieten ze wel van de deskundige dienstverlening. In de omnium zitten werktijden, verplaatsingen en noodzakelijke herstellingen inbegrepen.”

Twijfelaars over de streep halen

Voor eindklanten is het niet altijd evident om op lange termijn te denken, zeker als ze niet weten hoelang ze op dezelfde plek zullen blijven wonen. Externe factoren geven het langetermijnperspectief echter een extra duwtje in de rug. Debrabander: “De stijgende energie-en woningprijzen hebben zeker een impact. Hernieuwbare technologieën verhogen de waarde van de woning”.

Ook het garantiemodel biedt voldoende voordelen om de twijfelaars over de streep te halen, stelt Debrabander: “Klanten beseffen steeds meer dat het hen na verloop van tijd steeds meer tijd en energie kost om defecten op te lossen. De eerste twee jaren werkt een product doorgaans perfect, maar hoeveel energie moet je niet spenderen aan het plegen van telefoontjes als er zich toch een probleem voordoet? Dat is helemaal anders bij ons garantiemodel – Itho Daalderop heeft er zélf alle belang bij dat de warmtepomp 25 jaar lang foutloos functioneert. Eén telefoontje volstaat dan ook om ervoor te zorgen dat elk probleem in een mum van tijd wordt opgelost

Deel dit artikel:
Onze partners