Op 10 juni opende Vitra de deuren van zijn gloednieuwe ‘Club Office’. Het werd de afgelopen 16 maanden gebouwd in het Vitra-hoofdkantoor in Bazel, Zwitserland, en werd door Vitra gecreëerd als antwoord op de behoefte aan post-pandemische werkruimten. Tijdens een webinar vatten experts van Vitra hun visie op de werkomgeving van vandaag en morgen samen, dat nu ook een verlengstuk heeft gekregen in de vorm van een gloednieuwe whitepaper.
Met een eigen research- en designteam en de eigen werkruimtes als proeftuin heeft Vitra’s team voor consulting en planning in het Vitra-hoofdkantoor in Birsfelden, in de buurt van Basel, Zwitserland, het eerste Club Office gebouwd. Mensen komen tegenwoordig niet meer naar kantoor voor individuele werkzaamheden die concentratie vergen, ze komen omdat ze zich deel willen voelen van een groter geheel, omdat ze hun collega’s willen ontmoeten en omdat ze nieuwe kennis en ervaring willen opdoen.
De leden van de Club, bestaande uit Vitra's werknemers afkomstig van alle afdelingen en de naaste externe partners, komen in aanraking met allerlei soorten verschillende ruimtelijke opstellingen die zijn onderverdeeld in een openbaar en een semi-openbaar gedeelte. Het Club Office in Birsfelden bestaat uit een groot aantal verschillende werkomgevingen met een kleine voetafdruk van minder dan 300 vierkante meter.
Is de voormalige werkomgeving nog geschikt?
Veel kantoren staan nog steeds leeg, de vergaderzalen en bedrijfskeukentjes zijn verlaten. Naarmate de terugkeer naar werkplek echter dichterbij komt, worden bepaalde vragen steeds urgenter: wie komt er terug op kantoor werken? Waarvoor? Is de voormalige werkomgeving nog steeds geschikt? Wat heeft het kantoor nu te bieden? In de nieuwste e-paper, eveneens Club Office genaamd, schetst Vitra hoe het eigen Club Office een antwoord is op de behoefte aan een post-pandemische werkruimte, met daarnaast diepgaande ruimtelijke oplossingen en de meest actuele productupdates.
Al tientallen jaren begeleidt Vitra de evolutie van het kantoor met producten die aansluiten op de nieuwe werkomstandigheden. Met dat doel voor ogen doet het bedrijf ook aan onderzoek. Daardoor stonden veel in het nieuwe ‘Club Office’ gebruikte producten al ter beschikking, andere werden ontwikkeld om aan de nieuwe vereisten te voldoen. Bij alle nieuwe ontwikkelingen wordt er veel aandacht besteed aan flexibiliteit en hoge kwaliteit, waardoor het kantoor in het post-COVID-tijdperk zich aan veranderende behoeften kan aanpassen en tegelijkertijd voor alle gebruikers een blijk van waardering tot uiting brengt.
De Vitra Consulting & Planning Studio heeft tientallen jaren ervaring en biedt adviesdiensten en hulpmiddelen om partners, besluitvormers en medewerkers te helpen hun kantoren te heroverwegen en om te vormen tot toekomstbestendige werkomgevingen. Een beproefd proces levert de basis voor een interieur op maat.
Interesse om de e-paper te lezen? Klik hier.