In opdracht van Skyline Limburg heeft CONIX RDBM Architects het appartementcomplex Belisa ontworpen in Bilzen. Het project omvat twee gebouwen die samen plaats bieden aan 98 een-, twee- en driekamerappartementen, tuinappartementen en penthouses met ruime terrassen, gelegen bovenop een éénlaagse parkeergarage.
Ontwerp op maat van unieke locatie
De randvoorwaarden van het ontwikkelingsproject waren volgens de architecten zelf zeer specifiek. De spoorweg in het oosten, de tunnel in het zuiden en de bestaande Sint-Lambertuslaan in het noorden - die bij de aanleg van de tunnel zeker een ander karakter zou krijgen - zorgden voor een unieke locatie. Een ontwerp op maat van de plek was essentieel.
De volumes hebben een dynamische façade en speels uiterlijk. De terrassen verspringen ten opzichte van elkaar en vallen op door spitse hoekpunten. Een groot deel van de ramen en de driehoekige erkers zijn buiten de gevel geplaatst. De kleurrijke baksteengevels interageren met de gekaleide façades. De gebouwen zijn ingebed in de omgeving en baden in het groen.
Behalve de gewone appartementen is er bovendien ook plaats voorzien voor enkele seniorenappartementen met bredere gangen en deuren, een inloopdouche en hogere toiletten.
Onderscheid straat versus binnenplaats
De tunnel zorgt voor een nieuwe beweging van het autoverkeer, zeker met het verdwijnen van de bestaande spooroverweg. Samen met de spoorweg zorgt deze tunnel voor een behoefte aan wandvorming ten opzichte van deze elementen. Die behoefte werd letterlijk vertaald door de buitenzijde van de volumes van massief baksteenmetselwerk te voorzien waardoor een solide wand ontstaat.
Ter hoogte van een doorsteek voor fiets- en voetgangersverkeer waar de wand doorbroken wordt en aan de zijde van de Sint-Lambertuslaan, is duidelijk zichtbaar dat de wanden aan de zijden van de binnentuin een heel ander karakter krijgen door ze te behandelen met een kaleilaag. Op die manier krijgt de binnenplaats een intiemer karakter en wordt er een merkbaar onderscheid gemaakt in de publieke zones (straat versus binnenplaats).
Nadruk door bijzondere hoekterrassen
Op de hoek waar de Sint-Lambertuslaan afbuigt naar de tunnel, was een duidelijke architecturale invulling nodig als herkenningspunt. Op deze plek werd dan ook het volume opgetrokken tot het grootste aantal bouwlagen. Net zoals de andere uiteinden van de bouwblokken wordt ook hier de hoek benadrukt door de bijzondere hoekterrassen.
In tegenstelling tot de wandvorming aan de zijde van de tunnel en het spoor openen de volumes zich aan de zijde van de Sint-Lambertuslaan waardoor het een antwoord biedt op de open ruimtes aan de overkant van de straat. Zo integreert de hierdoor gevormde verkeersvrije binnenplaats zich op een uitnodigende wijze in de omgeving. Door de inkompartijen van de appartementen en de leefruimtes hoofdzakelijk aan het binnenplein te leggen, zorgen de hiermee gepaard gaande circulatie en de uitzichten bovendien voor levendigheid.
Oog op levendigheid
De ambitie van de architecten voor dit project bestond er naar eigen zeggen in een kwalitatieve, sprekende architectuur te realiseren die een helder antwoord bood op de specificiteit van de site. De aandacht werd prioritair gericht op de beleving van de appartementen en de relatie met de omgeving, door onder andere overmatige verharding van het terrein te vermijden en een verkeersvrije levendige binnenplaats te creëren.
De grote meerderheid van de appartementen zijn volledig volgens de voorschriften van de VMSW. Sociale woningen hieruit destilleren, zoals voorzien in het Decreet Grond- en Pandenbeleid, was bijgevolg mogelijk.
Er is stevige thermische massa dankzij een basisconstructie met prefabbetonnen wanden, premuren, silicaatwanden en predallen. Isolatie: K-peil (K32 voor blok A, K35 voor blok B) en een E-peil (E54 voor blok A, E56 voor blok B). Voorts is er een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning wat resulteert in een aangenaam binnenklimaat.