Connectiviteit verhoogt de efficiëntie en beschikbaarheid van liften

Met een focus op gestroomlijnde en vlotte moderne communicatie, efficiënte probleemoplossing en het verhogen van de comfortbeleving van de gebruikers, maakt toonaangevende leverancier van liften Schindler nu al werk van de liften van morgen. Het Technical Operation Center van de firma, in het Schindler-hoofdkwartier in Drogenbos, is het kloppend hart van alle Schindler-installaties over het hele land. Hier krijg je een heldere kijk op wat Schindler voor architecten, projectontwikkelaars en gebouwbeheerders kan betekenen.

Het Technical Operation Center (TOC) is opgericht om de bewaking op afstand van het liften- en roltrappenpark van Schindler in België en Luxemburg te verbeteren. Diverse grote schermen werpen een blik op de talloze Schindler-installaties over het hele land en de status ervan.

De experten van Schindler gebruiken de realtime data van de aangesloten installaties om de betrouwbaarheid van de installaties en de dienstverlening te bevorderen. “De diverse dashboards werken met een cloudverbinding en geven in een oogopslag de status van al onze verbonden units weer”, zegt Swetha Manimuthu, verantwoordelijk voor Digital Service Operations bij Schindler.

CUBE

De spil in het web de CUBE, het gateway device dat in de nieuwste en gemoderniseerde Schindler-liften wordt geïnstalleerd. “Een van de belangrijkste voordelen van CUBE, is dat het systeem de vaste telefoonlijn in de lift vervangt. De communicatie verloopt via een simkaart, wat onaangename verrassingen in de telefoonrekening vermijdt”, aldus Manimuthu.

Dankzij CUBE ontvangt Schindler in het TOC bovendien heel wat belangrijke informatie met betrekking tot de werking van de liften, van het dagelijks gebruik tot eventuele foutmeldingen. Het nauwkeurig opvolgen en verwerken van data maakt het mogelijk om nieuwe functionaliteiten te bedenken en de downtime van de liften te beperken.

“Voor ons is het duidelijk: connectiviteit is de sleutel om de tevredenheid van onze klanten te verhogen”, zegt Jean-Pascal Schattens, EI & MOD Corporate Manager bij Schindler. “Het laat ons toe om de efficiëntie en beschikbaarheid van onze liften te verhogen. Onze klanten willen voornamelijk dat de installatie probleemloos functioneert, en dat ze er zelf zo weinig mogelijk tijd aan te besteden. Door af te stappen van het klassieke call-back management, en in te zetten op digitale communicatie, die in beide richtingen kan verlopen, maken we het voor onze klanten een stuk eenvoudiger en efficiënter.”

Problemen oplossen

Cruciaal in de dienstverlening van Schindler, is het snel, efficiënt en deskundig oplossen van problemen – niemand wil immers urenlang vastzitten in een geblokkeerde lift. Vandaag de dag krijgt Schindler in het geval van een defect – als de klant een onderhoudscontract heeft afgesloten – in het TOC onmiddellijk een melding.

Manimuthu: “Het eerste wat we dan doen, is kijken of we de unit vanop afstand terug in werking kunnen krijgen. Die poging mag tot dertig minuten in beslag nemen. Als er dan nog geen oplossing is, komt er sowieso een technieker ter plaatse.” Of er een technieker langs moet komen, hangt vaak af van de concrete case. De experts van Schindler overschouwen ook het recente verleden van de installatie: is er de voorbij weken al melding gemaakt van een euvel dat onderhoud vergt?

34 procent minder downtime

Het doel van dit alles, is het drastisch inperken van de tijd die nodig is om een lift opnieuw in werking te krijgen, vertelt Manimuthu. “Voor we assistentie vanop afstand aanboden, duurde het gemiddeld een drietal uur om zelfs maar te weten dat er een zich een probleem voordeed. Nu kunnen we automatisch een melding van het probleem krijgen, en kunnen we – afhankelijk van de case – dat euvel binnen de dertig minuten oplossen of onmiddellijk een technieker ter plaatse sturen.”

Die vernieuwing heeft al snel tot resultaat geleid, vervolgt Manimuthu: “We realiseerden een sterke verlaging van de downtime, met maar liefst 34 procent.”

Bovendien kunnen techniekers, dankzij de uitgebreide diagnosemogelijkheden, hun tijd efficiënter invullen. “Tijdens een storing moest een technicus in het verleden tijd besteden om te achterhalen waar het probleem zit. Pas daarna kon hij aan de slag om het probleem op te lossen. Dankzij de vernieuwingen krijgt hij met een blik op zijn smartphone meteen een idee van wat het probleem zou kunnen zijn. Zelfs tijdens een onderhoudsbezoek krijgt de technicus dankzij onze Remonte Monitoring-tool meteen zicht op mogelijke problemen, en kan hij meteen aan de slag om dat euvel te verhelpen.”

Iedereen welkom in het TOC

Schindler ontvangt regelmatig klanten in het TOC om hen de nieuwste functionaliteiten uit te leggen en deze te demonstreren. Iedereen kan zich op de website van Schindler inschrijven voor een persoonlijk bezoek.

Het indrukwekkende scherm spreekt tot de verbeelding. “We kunnen het dashboard personaliseren, zodat de klant in kwestie meteen zijn eigen liftenportfolio te zien krijgt. Met concrete cijfers en voorbeelden leggen we uit wat we voor hen (nog beter) kunnen doen”, aldus Schattens.

Ook projectontwikkelaars en architecten zijn welkom in het TOC, om te leren over de opportuniteiten voor liftinstallaties in nieuwe grote projecten, zoals appartements- en kantoorgebouwen. De afmetingen van de liftschacht en het afstemmen van de installatie op de berekening van de trafiek, zijn de eerste, belangrijke parameters voor architecten. Schindler gaat echter een stuk verder in de dienstverlening.

“We kunnen ook esthetische en visuele meerwaarde voor architecten creëren”, verduidelijkt Schattens. “In bijzondere projecten helpen we regelmatig met de decoratieve inkleding van de lift en de schacht. We zorgen ervoor dat de uitstraling van de liftinstallatie in lijn ligt met de ontwerpkwaliteiten van het project in kwestie.”

Schindler denkt ook mee aan het verzekeren van een vlotte, dagdagelijkse werking van elke lift. Zeker in grote, drukbezochte gebouwen gaat het voor Schindler heel wat verder dan simpelweg een lift installeren. Flessenhalzen en lange wachttijden vermijden, de liftrit zelf zo kort als mogelijk houden: het zijn belangrijke vraagstukken waar het ervaren Schindler-team een antwoord op kan voorzien.

“Zo zien we vandaag de dag steeds vaker liften met destination control, bijvoorbeeld in ziekenhuizen: hierbij geeft de gebruiker vooraf de gewenste verdieping in. Hij moet iets langer wachten vooraleer de lift komt, maar de rit met de lift is korter – de gebruiker wordt rechtstreeks naar de gevraagde verdieping gebracht.”

Lift als communicatiemiddel

Tot slot zet Schindler ook in op functionaliteiten die het gebruik van de lift comfortabeler kunnen maken. Tv-schermen in de liften om de wachttijd te doden, waarop supermarkten de aanbiedingen van de week kunnen presenteren of je in treinstations meteen de treintijden te zien krijgt? Ook op vlak van reclame liggen er heel wat mogelijkheden. Dit soort toepassingen zijn vandaag al de realiteit. “Een lift is niet zomaar een lift, het is ook een communicatiemiddel”, besluit Manimuthu. 

Deel dit artikel:
Onze partners