Convents: interieurverzorging op maat

Een 10-tal jaar geleden werd een zorginstelling praktisch en functioneel ingericht met de focus op het onderhoudsvriendelijke en de uniformiteit. Het aanbod aan gemeenschappelijke activiteiten was miniem waardoor de bewoners meestal op hun kamer verbleven. Vandaag ligt de nadruk op huiselijkheid, comfort, kleinschaligheid en een diverse inrichting van de verschillende afdelingen. Kleine heterogene leefgroepen - demente bewoners leven samen met niet-demente bewoners - vormen momenteel de bewonersgroep in de woon- en zorg centra. 

Huiselijkheid en comfort in de zorgsector: het is een hot topic. En terecht, want wie zich in de positie bevindt dat hij of zij door anderen verzorgd moet worden, stelt een beetje sfeer en gezelligheid wel op prijs. Hotelsfeer, 'healing environment': het zijn termen die erop wijzen dat deze zaken in de ogen van zorgbehoevenden alsmaar belangrijker worden. Ook in de bouwsector is men bekommerd om deze tendens en stelt men de behoeften van de uiteindelijke gebruiker meer en meer centraal. De Limburgse onderneming Convents draagt haar steentje bij door zorginstellingen van een modern, coherent en rustgevend interieur te voorzien. Opgestart als een klassieke schrijnwerkerij, is het bedrijf na vijfenzestig jaar uitgegroeid tot een belangrijke speler op de Belgische interieurbouwmarkt. Met zijn jarenlange staat van dienst en een overvloed aan ervaring en expertise slaagt het bedrijf erin om zich te onderscheiden van de vele andere bouwondernemingen die zich in de zorgsector trachten te manifesteren. 'Gewoon de beste willen zijn' is het devies van gedelegeerd bestuurder Tony Quintens, die dit credo kracht bijzet door zijn klanten een heus totaalaanpak aan te bieden. Ruwbouw, schrijnwerk, technieken, afwerking: de Convents Group doet het allemaal. Het bedrijf bouwt al vijfenzestig jaar mee aan de zorginstelling van de toekomst en is van plan om dit nog minstens even lang vol te houden.

 

Ancien én voorloper

In totaal werken er een tachtigtal medewerkers bij het moederbedrijf Convents Products, waarvan het leeuwendeel actief is in de Belgische productieafdeling gesitueerd in het Limburgse Koersel. Convents Products spitst zich sinds jaar en dag toe op interieurbouw. Dat is natuurlijk een begrip dat erg ruim ingevuld kan worden, en dus onderscheidt men binnen het bedrijf drie types activiteiten: zorgprojecten (ziekenhuizen, woon-en zorgcentra, psychiatrische instellingen en kinderdagverblijven), kantoorinrichtingen voor internationale bedrijven en grotere kmo's en retail (inrichting van winkels en lokale bankkantoren). Tot de Convents Group behoort eveneens de productie-eenheid in Slovakije die zicht toelegt op de productie van meubilair in seriewerk en de vervaardiging van massieve meubelstukken. Verder maken de bedrijven Icon, een specialist in de renovatie van kantoorinterieurs, en Crea-Decor, een gespecialiseerde handelaar-producent van los meubilair voor zorg- en kantoorgebouwen, deel uit van de groep. “Met Crea-Decor brengt Convents interieurconcepten die niet alleen esthetisch maar ook ergonomisch en functioneel zijn,” vindt Tony Quintens. Recentelijk traden de firma’s Construct en Inpro toe tot de groep. Construct verzorgt de montagewerken voor de hele groep en Inpro neemt het binnenschrijnwerk voor zijn rekening. De groep richt zich momenteel ook op de internationale retail – en hotelsector. Gedurende haar bestaan heeft de groep al heel wat ervaring opgedaan en is ze tijdens de laatste tien jaar ook mee geëvolueerd met de tendensen binnen deze markt.

 

Meerwaarde creëren

Het segment 'zorg' is en blijft voor de Convents Group een belangrijk onderwerp. Zoals in elke sector heeft de zorgwereld haar specifieke eisen wat betreft de constructie en afwerking van gebouwen. “Deze eisen zijn deels gelijkend en deels verschillend als we de verschillende sectoren van de zorgwereld in ogenschouw nemen,” legt Tony Quintens uit. “Zo is toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers zowel van toepassing in een WZC als in een centrum voor gehandicapten. Al deze specifieke vereisten hebben een grote impact op het bouwwerk en de afwerking en inrichting ervan.”

De stijgende vraag naar een op maat gebouwde instelling die 100 % aansluit bij de wensen en eisen van de toekomstige bewoners en die bovendien rekening houdt met eventuele aanpassingen van hun woonsituatie in de toekomst, vereist dus een grondige knowhow van de sector en een voortdurende up-to-date-instelling van de verschillende partners. Volgens Tony Quintens is een grondige achtergrondkennis noodzakelijk om een zorgproject tot een goed einde te brengen. “Men moet weten hoe men apotheken en verpleegposten dient in te richten, welke afmetingen ze moeten hebben, hoe een natte cel is opgebouwd, welke de doorstroomrichting in een onthaal is, kortom, wat in al die ruimtes de specifieke problemen zijn en aan welke noden elke ruimte moet voldoen. Iedereen meent tegenwoordig een zorginstelling te kunnen inrichten, zonder echt te weten waar men over praat. Het is dus cruciaal dat men in zee gaat met gespecialiseerde partijen die weten hoe er in zorginstellingen gedacht en gehandeld wordt.”

Hij merkt ook op dat er zich op het vlak van menselijke wensen en behoeften nog een andere evolutie aan het voltrekken is. Huiselijkheid, gezelligheid en sfeer worden immers alsmaar belangrijkere factoren in een doordachte interieurinrichting. “We trachten – met het zorgaspect voortdurend in het achterhoofd – meubels, behang en decoratie te kiezen die niet in een normale huiskamer zouden misstaan. Wij maken architecten attent op het woonaspect van bepaalde zorginstellingen en staan onze klanten bij met advies. Vanuit onze jarenlange ervaring trachten we in overeenstemming met het door de architect vooropgestelde concept  de juiste oplossingen te vinden om een ruimte coherent in te richten.”

Als ervaringsdeskundige raadt Tony Quintens de architect aan de toekomstige bouwheer grondig te bevragen omtrent de weg die hij gaat uitstippelen voor zijn instelling. Wat zijn de noden en vragen van de bewoners? Een rondvraag bij de beleidsmedewerkers en het personeel op de werkvloer kan ook nuttige informatie opleveren. Deze bedenkingen dient de architect met behulp van zijn kennis in een realistisch uitvoerbaar plan te gieten. “Een synergie tussen alle partijen (architect-bouwheer-personeel-uitvoerder) is van groot belang om een project tot een goed einde te brengen. Een goede samenwerking maakt het bovendien mogelijk om op een snelle en efficiënte manier te anticiperen op onvoorziene omstandigheden. Het is van groot belang dat alle partijen vanaf de opstart van het project worden betrokken en dat ze al hun kennis bundelen om een gefundeerd startpunt te ontwikkelen waarop het hele bouwproces is gebaseerd,” stelt Tony Quintens.

 

Rooskleurige toekomst

En dat de Convents Group de nodige ervaring en kennis in huis heeft, blijkt uit de lijst met gerealiseerde projecten. Enkele recente realisaties in de zorgsector waarbij de verschillende firma’s van de Convents Group samenwerkten, zijn onder meer De Vierde Wand woonresidentie (Genk), WZC Bloesemhof (Borgloon), K-dienst Sint Jozef (Munsterbilzen) en het Medisch Centrum Sint Jozef (Kortenberg).

Tony Quintens ziet de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet en denkt dat het huiselijke aspect van zorginstellingen nog belangrijker en doorslaggevender zal worden. Hij meent dat de Convents Group nog lang  zal bijdragen aan zorgcomfort voor jong en oud. “We leveren als vijfenzestig jaar kwaliteit en winnen nog elk jaar aan ervaring en expertise. We kunnen door onze goede organisatie perfect inspelen op de nieuwste trends en blijven koploper op het vlak van afwerking. Nazorg en service zijn zeer belangrijke aspecten voor een familiebedrijf zoals de Convents Group en worden door elke medewerker hoog in het vaandel gedragen. Onze medewerkers zijn erg capabel, ervaren en gedreven. Ik zie met andere woorden niet in waarom we onze sterke positie niet zouden behouden, laat staan versterken.”

Deel dit artikel:
Onze partners