Binnen 1 jaar tijd hopte dit project van ontwerp naar bouw, bezetting en verkoop. En alle studio’s en kamers waren verhuurd voordat er nog maar 1 huurder het project in real life gezien had. Creneau International zette met succes de tanden in Wauwhaus Maastricht, een vernieuwd studentencomplex met 127 gemeubileerde units.
Cores Investment kocht een oud kantorencomplex op in Maastricht. Het doel: de kantoren ombouwen naar een gloednieuw studentencomplex. En daar was vraag naar, veel vraag. Niet enkel naar de kamers an sich, maar ook naar gemeenschappelijke studeerruimtes en ontspanningsruimtes, omwille van plaatsgebrek in de bibliotheken en universiteiten. “Wat voor ons primeerde was een ontwerp realiseren vanuit de noden van de doelgroep: Generation Z”, klinkt het bij Creneau International.
Creneau International: “We werkten rond 3 eigenschappen van Generation Z: visueel, creatief en sociaal geëngageerd. Ons antwoord: een community met gedeelde faciliteiten zoals gemeenschappelijke zitplekken, stille studeerplekken, laundryroom, delivery lockers en een fietsenparking. Alle kamers kregen hetzelfde canvas. Dat canvas gaat uit van het less is more principe, het idee van net genoeg. Maar doordat de gemeenschappelijke ruimtes een extentie zijn van de kamers en ze zo ruimte hebben om elkaar te inspireren, spreken we bij Wauwhaus liever van het less but more principe. Een eenvoudige basis die elk individu kan maximaliseren.
Wauwhaus is een community van studenten die zichzelf en hun toekomst ontwerpen. Creneau International: “Dit deed ons denken aan Bauhaus. We wilden wel de link naar Bauhaus, maar vrolijker en jonger. Wauw is een kreet van verbazing, geluk en positiviteit. Dus Bauhaus werd Wauwhaus. In de typografie staat Wauw boven Haus, een referentie naar de 6 verdiepingen die op elkaar staan, een bewuste keuze dus. Het lettertype is simpel en bold, en heeft wat weg van Bauhaus. In de tijd van het modernisme zagen ze het ook graag strak en simpel.”
Om een karaktervolle tone of voice neer te zetten die gelinkt is aan de identiteit, bedacht Creneau International het haus-concept. “Als in: Poopoohaus, Dangerhaus, Not your haus, Infinityhaus, Our haus, In the haus, Out the haus … Het zijn allemaal woordspelingen die mensen zullen bijblijven. Als je dit gebruikt in je marketing, kan het groeien tot iets heel herkenbaar voor de buitenwereld, en dat is waar je scoort. Het is simpel en wat simpel is, blijft plakken.”
Creneau International: “Studeren is ellenlange wandelingen maken in je hoofd. Soms lopen de paden dood, soms leiden ze naar nieuwe wegen. Soms moet je even terug om dan de brug te kunnen maken. Soms moet je een trapje hoger of net een trapje lager gaan. Studeren speelt zich af in het doolhof van je hoofd. De hele grafiek met Escher-achtige perspectieven is hiervoor een metafoor. De grafiek zie je ook terugkomen in het interieurontwerp. De tapijten met trapprint zijn er enerzijds om elk niveau een identiteit te geven en anderzijds, net zoals bij hotels, geplaatst om akoestische redenen.”
Omdat de kamers uitgaan van less is more, speelde het Hasseltse bureau erg in op de publieke ruimtes: less but more! Creneau International: “Studenten hokken graag samen (het ontwerp is pre-covid), de publieke ruimtes zijn dus een verlengde van hun sobere privéleefruimte. Zo kunnen ze even ontsnappen uit hun kot en ontspannen in het snoezelbad, studeren in één van de studyhauses of een babbeltje doen in our haus, ‘de lobby’.”
Ook op vlak van faciliteiten is Wauwhaus een schoolvoorbeeld voor details. “In de entree heeft elk haus zijn eigen postvak. De vuile was buitenhangen? Dat kan, op het kelderniveau kom je ieders donkerste geheimen te weten in de laundry room. Zoals we eerder vertelden: alle kamers van Wauwhaus waren bezet voordat de inrichting klaar was, voordat nog maar één student of sponsorende ouder de studentenkamers geïnspecteerd had. Cores gebruikte voor de verhuur van de kamers 360° renders”, besluit Creneau International.